Rozpoznávat změny v období dospívání.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zabývá změnami v období dospívání. Vychází z popisu vývojových etap života jednotlivce a soustředí se na přechod z dětského věku do období dospívání. Žák se seznamuje s fyzickými a psychickými změnami v tomto období a zaměřuje se na jejich popis. Vychází ze své praktické zkušenosti a s dopomocí učitele prohlubuje porozumění zejména duševním změnám. Žák si osvojuje pojmy jako hormony, menstruace a ejakulace.
Příklady aktivit:
Žák se seznamuje s viditelnými i skrytými změnami v období dospívání (např. růst těla, menstruace, ejakulace, duševní proměny). Využívá vlastní zkušenosti, obrázky, didaktické pomůcky a příběhy. Učitel přistupuje k tématu citlivě, individuálně a přiměřeně mentální úrovni žáků, zohledňuje jejich prožívání a postupně buduje porozumění intimním a psychickým změnám.
Žák pracuje s obrázky těla (před pubertou / v pubertě). Třídí kartičky se změnami (vousy, růst prsou, změna hlasu apod.). Využívá názorné pomůcky. Probíhá společná diskuse.
Žák čte jednoduchý příběh (např. dívka s první menstruací) a následně diskutuje: „Co cítila?“, „Co ti pomohlo?“, „Máš podobnou zkušenost?“. Má možnost příběh dokončit nebo ho dramaticky ztvárnit.
Žák si vybere obrázek nálady. Společná krátká reflexe a vysvětlení, že emoční změny jsou normální. Možnost uvolnění (dýchací cvičení, hra).
Žák aktivně pracuje s názornými pomůckami a tematickými kartičkami zaměřenými na oblast dospívání (např. hormony, menstruace, ejakulace). Prostřednictvím hry na přiřazování propojuje prvky – pojem, odpovídající obrázek a jeho význam.
Učivo:
- Dětství
- Puberta
- Dospívání
- Tělesné změny
- Duševní změny