Vnímat zdravotní stav svůj i svých vrstevníků a dát najevo své zdravotní potíže a problémy.

CZA-VZB-001-110-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede žáka k vnímání vlastního fyzického a duševního zdravotního stavu. Žák se postupně seznamuje s přenosnými a nepřenosnými chorobami a možnostmi ochrany před nimi. Učí se o preventivní a lékařské péči a prostřednictvím popisu zdravotních obtíží a nemocí směřuje k základnímu poznání vlastního zdravotního stavu a jeho možných zlepšení – například pomocí změny jídelníčku, zařazení pohybu nebo relaxačních technik. Pod vedením učitele je žák veden k vyjadřování aktuálních pocitů a nálad.

Příklady aktivit:

Žák s pomocí učitele a názorných didaktických materiálů (např. obrázky, hračky) popisuje svůj aktuální stav. Pomocí návodných otázek učitele, obrázků, hraček či dalších pomůcek se pokouší vyjádřit, proč se tak cítí. Například: „Jsem rozmrzelý nebo naštvaný, protože mám hlad – ještě jsem nesvačil,“ nebo „Bolí mě hlava – pil jsi dnes dostatek vody?“.

Žák vychází ze svých osobních zkušeností a zaměřuje se nejen na fyzické pocity (např. bolest), ale snaží se vnímat také své emoce, nálady a celkový duševní stav. 

Žák pracuje s informacemi týkajícími se nemocí, lékařské péče a prevence. I zde hrají klíčovou roli názorné didaktické pomůcky – například obrázky, krátké a jednoduché výukové filmy (např. z pořadů Déčko), dopomoc učitele a vlastní zkušenosti žáka.

Učivo:

Zdraví a jak o ně pečovat:

  • zdravotní stav
  • preventivní a lékařská péče
  • ochrana před přenosnými a nepřenosnými nemocemi
  • chronické nemoci
  • zdravotní obtíže
  • fyzické a duševní obtíže

Možnosti péče o zdraví:

  • relaxační techniky
  • pohyb
  • změna jídelníčku
  • vyjádření aktuálních pocitů a nálad
  • vnímání emocí

Vazby na další očekávané výsledky učení