Vést verbální nebo neverbální komunikaci s partnerem.

KKA-VYJ-000-110-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel používá jednoduché otázky („Jak se máš?“, „Co chceš?“).

Pobízí žáky k užívání nacvičovaných frází (např. „Požádej o pomoc.“, „Pozdrav spolužáka.“), a to v různorodých situacích (ve třídě, na hřišti, ve školní jídelně).

Opakovaně používá stejné komunikační fráze během skupinových aktivit pro lepší zapamatování.

Používá symboly (konkrétní předměty, fotografie, barevné obrázky, piktogramy, lineární/obrysové obrázky) nebo další (nevokální) komunikační prostředky (gesta, mimika).

Využívá množství neverbálních projevů (mimika, gesta, postoje), kterými vyjadřuje konkrétní pokyny – pobízí žáky, aby po něm projevy opakovali a lépe si tak upevňovali, co je jimi zamýšleno.

Se žáky přehrává scénky s využitím různých forem vyjadřování – slov, pantomimy, maňásků, aby si žáci natrénovali jednoduché formy vyjádření (např. jak požádat o pomoc).

Vede žáky k vyjadřování svých potřeb různými způsoby – pohybem těla, zvukem, hlasem, pomocí komunikátorů, slovem, větami.

Ukazuje žákům smysl komunikace a pobízí je k cílenému užívání komunikace (pro získání odměny či dosažení cíle).

Vytváří různé situace k nácviku komunikace s různými komunikačními partnery (kuchař/ka, školník/školnice, řidič/ka autobusu, prodavač/ka).

Podporuje žáky v osvojování dalších funkcí komunikace (kladení otázek, komentování, nácviku jednoduchého dialogu).

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák pozdraví spolužáka nebo učitele, když se s nimi potká – verbálně nebo neverbálně.
  • Reaguje jednoduchou větou nebo slovem na otázku (např. užívá fráze „Chci to.“, „Ano.“, „Ne.“). Vyjadřuje své přání jednoslovně či osvojenou frází („Prosím.“, „Chci to.“).
  • Dokáže vyjádřit přání nebo potřebu rozvitou větou („Prosím podej mi ten míč, chci si hrát.“, „Pomoz mi, prosím.“).
  • Používá gesta, odpovídá ukázáním na obrázek, kartu nebo předmět.
  • Usměje se nebo se zamračí jako projev emocí.
  • Osloví učitele navázáním očního kontaktu, slovem nebo gestem.
  • Napodobuje komunikaci druhých. Rozumí tomu, že se jedná o výměnu informací mezi lidmi.
  • Dokáže spontánně iniciovat komunikaci, v níž je hlavním aktérem v dialogu.

Vazby na další očekávané výsledky učení