Zvládat základní pravidla komunikace.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení navazuje na předchozí zkušenosti žáka. Pomocí modelových situací, konverzačních cvičení a sociálních scénářů si žák buduje databázi vhodných komunikačních výrazů – verbálních i neverbálních. Podpora funkční komunikace probíhá během všech školních i mimoškolních aktivit.
Příklady aktivit:
Žák nacvičuje jednoduché věty „Dobrý den, prosím rohlík.“ pomocí rolových her. Žák zkouší situaci se spolužákem nebo učitelem, využívá obrázkové kartičky pro podporu komunikace.
Žák sleduje obrázky různých situací (např. ztracená hračka, bolest břicha) a volí si vhodnou reakci – verbálně nebo pomocí piktogramu (např. „pomoz mi“, „bolí mě“).
Žák vybírá kartu podle toho, jak se cítí (např. „jsem smutný“), a učí se k tomu přiřadit vhodný výraz nebo gesto.
Žák odpovídá každý den na jednoduché otázky (např. „Jak se dnes máš?“, „Co jsi měl k snídani?“) podle svých možností – mluvením, ukazováním nebo pomocí komunikační tabulky.
Učivo:
Základní komunikační pravidla
Konverzační cvičení:
- tvorba otázek a odpovědí
- podpora funkční komunikace
Mimojazykové prostředky řeči:
- mimika
- gesta
- znak do řeči
- piktogramy
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- INA-INF-003-106-001 Reagovat na otázky na základě informací, které získá osobní zkušeností.
- JJA-REV-001-106-001 Komunikovat v běžných situacích.
- JJA-REV-001-106-002 Zvládat jednoduché formy společenského styku verbálně či neverbálně – pozdrav, prosba, poděkování.
- JJA-REV-001-106-007 Účastnit se činností zaměřených na rozvoj vzájemného naslouchání, poznávání, spolupráce, důvěry.
- UKA-VYV-002-106-004 Zapojovat se do skupinové práce.