Zvládat základní pravidla komunikace.

JJA-REV-001-110-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení navazuje na předchozí zkušenosti žáka. Pomocí modelových situací, konverzačních cvičení a sociálních scénářů si žák buduje databázi vhodných komunikačních výrazů – verbálních i neverbálních. Podpora funkční komunikace probíhá během všech školních i mimoškolních aktivit.

Příklady aktivit:

Žák nacvičuje jednoduché věty „Dobrý den, prosím rohlík.“ pomocí rolových her. Žák zkouší situaci se spolužákem nebo učitelem, využívá obrázkové kartičky pro podporu komunikace.

Žák sleduje obrázky různých situací (např. ztracená hračka, bolest břicha) a volí si vhodnou reakci – verbálně nebo pomocí piktogramu (např. „pomoz mi“, „bolí mě“).

Žák vybírá kartu podle toho, jak se cítí (např. „jsem smutný“), a učí se k tomu přiřadit vhodný výraz nebo gesto.

Žák odpovídá každý den na jednoduché otázky (např. „Jak se dnes máš?“, „Co jsi měl k snídani?“) podle svých možností – mluvením, ukazováním nebo pomocí komunikační tabulky.

Učivo:

Základní komunikační pravidla

Konverzační cvičení:

  • tvorba otázek a odpovědí
  • podpora funkční komunikace

Mimojazykové prostředky řeči:

  • mimika
  • gesta
  • znak do řeči
  • piktogramy

Vazby na další očekávané výsledky učení