Reagovat verbálně nebo neverbálně na komunikační sdělení partnera.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel používá otázky, které podporují zapojení do konverzace (např. „Co děláš?“, „Co máš rád?“).
Navazuje oční kontakt se žáky a vyžaduje totéž od nich při společném hovoru.
Pobízí žáky k používání slovních odpovědí podle svých schopností (tj. jednoslovné reakce nebo celé věty).
Učí žáky odpovídat na otázky typu „Kdo?“, „Co?“, „Jak?“, „Proč?“ pomocí jednoslovných či víceslovných vět.
Trénuje se žáky užití augmentativní a alternativní komunikace v souladu se zadanými pokyny.
Vede žáky k tomu, aby reagovali na dotazy a podněty podle svých aktuálních komunikačních schopností, a pobízí je k jednoduchému vyjádření reakce na promluvu druhého žáka.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák odpovídá jednoduchými slovy („Ano.“, „Ne.“, „Dobře.“) i rozvitými větami v reakci na druhého.
- Zapojuje se do konverzace o svých činnostech, zájmech a zážitcích.
- Přikývne, usměje se nebo zamračí jako odpověď na otázku.
- Sleduje spolužáky a reaguje na ně při rozhovoru nebo hře.
- Reaguje na učitele či asistenta při pokynu nebo dotazu a komunikuje se spolužáky.
- Odpovídá na různé typy otázek podle svých možností.