Vyjádřit své potřeby, pocity verbálními i neverbálními prostředky.

KKA-VYJ-000-106-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel využívá symboly (konkrétní předměty, fotografie, barevné obrázky, piktogramy, lineární/obrysové obrázky).

Používá jednoduché otázky a fráze pro nácvik vyjadřování potřeb (např. „Co chceš?“, „Jak se cítíš?“, „Co potřebuješ?“).

Do výuky zařazuje práci s emocemi, a to formou dramatizace, hry s maňásky nebo čtení příběhů s emocionálními situacemi.

Se žáky nacvičuje odpovědi na základní otázky týkající se jejich potřeb a pocitů.

Ve třídě vytváří denní rutiny a rituály, při kterých žáci pojmenovávají své potřeby a pocity.

Trénuje se žáky další základní funkce komunikace, jako je přivolání pozornosti ke své osobě, odmítnutí nechtěného či nelibého.

Navozuje různé situace, ve kterých žák musí o něco požádat (např. chybějící pomůcka, potřeba pomoci, jídlo, hračka). Následně žáka verbálně (např. otázkou „Co chceš?“) nebo neverbálně (gestem) pobízí k žádosti a umožňuje mu využít augmentativní či alternativní prostředky ke komunikaci (např. vizuální symboly, gesta).

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák ukazuje na předměty nebo obrázky, které vyjadřují jeho potřeby, případně předává symbol komunikačnímu partnerovi.
  • Používá gesta, např. kývání hlavou, ukázání rukou, tleskání jako projev radosti.
  • Reaguje na otázky pohledem nebo mimikou, například zamračení při nelibosti.
  • Napodobuje učitele nebo spolužáky při vyjadřování emocí.
  • Vyjadřuje své emoce a potřeby podle svých schopností – verbálně, s vizuální podporou, gesty, pomocí komunikátorů nebo IT komunikačních programů (např. dá najevo: „Chci pít.“, „Bolí mě břicho.“).
  • Opakuje slova nebo fráze, které ho učitel naučil v konkrétních situacích.
  • Zkouší pojmenovat své emoce (např. „Jsem smutný.“, „Mám radost.“).
  • Zapojuje se do jednoduchých rozhovorů o svých potřebách (např. učitel: „Co si dáš k jídlu?“, žák: „Já chci banán.“).
  • Dokáže vyjádřit své potřeby i spontánně, bez verbální pobídky.

Vazby na další očekávané výsledky učení