Uvědomovat si své základní životní potřeby.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel využívá 2D symboly nebo konkrétní předměty k vizualizaci základních potřeb (jídlo, pití, spánek, odpočinek) a vede žáky k tomu, aby si zvolili příslušný symbol nebo konkrétní předmět, když chtějí vyjádřit své potřeby.
Začleňuje do výuky aktivity zaměřené na sebeobsluhu, jako je osobní hygiena nebo stravování, a vysvětluje žákům, jak tyto činnosti souvisejí s osobní pohodou.
Plánuje scénáře a rolové hry, aby si žáci procvičovali reakce na běžné situace (např. jak požádat o pomoc, co dělat, když se necítí dobře).
Zařazuje dechová cvičení, relaxační techniky nebo pohybové aktivity, které pomáhají žákům regulovat stres, uvolnit napětí a zklidnit se.
Čte se žáky jednoduché příběhy, v nichž se hrdinové potýkají s různými obtížemi, a společně s nimi ukazuje možné způsoby, jak tyto situace zvládat.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák dává najevo verbálně či neverbálně, že má hlad, žízeň, potřebu odpočinku nebo osobní hygieny.
- Zvládá uspokojovat své základní potřeby, jako je oblékání, hygiena nebo konzumace jídla.
- Dá najevo nepohodlí nebo stres gestem, volbou symbolů nebo jednoduchým verbálním či neverbálním sdělením.
- Nachází-li se v situaci, kdy jeho potřeby nejsou uspokojené, vyjádří verbálně či neverbálně žádost o pomoc učitele nebo asistenta. Po přijetí pomoci dokáže přiměřeným způsobem vyjádřit poděkování.
- V jednoduchých situacích pomůže ostatním (např. podá pití, pomůže s oblékáním, vyjádří dotekem, výrazem tváře nebo slovem lítost či soucit).