Reagovat přiměřeně na potřeby druhých osob ve školním prostředí.

KSA-KOC-000-106-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE: 

Učitel využívá obrázky obličejů, vlastní mimiku, postavení těla, krátká videa nebo situace ze školního prostředí a ptá se žáků, jak se cítí nebo co potřebují osoby na obrázcích či ve videích.

Ukazuje a popisuje různé reakce na potřeby druhých (např. když někdo spadne, můžeme mu pomoct vstát, nebo když někdo nedosáhne na knihu v poličce, pomůžeme mu ji podat).

Nacvičuje se žáky různé situace, ve kterých se učí reagovat na potřeby druhých (např.: „Co uděláš, když spolužákovi něco upadne a je to blízko u tebe?“, „Jak pomůžeš, když vidíš, že někdo nemá tužku a ty máš víc tužek?“).

Čte, vypráví nebo ukazuje příběhy o situacích, kdy někdo potřebuje pomoc a ptá se žáků, co se v takové situaci dá dělat.

Učitel vede žáky k respektování projevů spolužáků (např. v odlišnostech chování, jako je křik, broukání nebo intenzivní pohyb).

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák nabízí pomoc druhým (např. pomůže spolužákovi, který něco upustil, který hledá pomůcku nebo má jiný problém ve školním prostředí).
  • Když vidí, že je někdo smutný, snaží se ho uklidnit a projeví podle svých možností lítost. Naopak když má někdo radost, raduje se s ním.
  • Chápe, že někdo potřebuje pomoc, ale nevnucuje se, pokud druhý o pomoc nestojí.
  • Dělí se o materiály, pomůcky nebo hračky ve třídě. Když chce použít něco, co mu nepatří, požádá o zapůjčení.
  • Pokud si všimne, že někdo potřebuje pomoc, snaží se mu pomoct nebo upozorní učitele či asistenta, že daná osoba pomoc potřebuje.

Vazby na další očekávané výsledky učení