Poskytnout pomoct spolužákovi v případě potřeby.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žáci dosahují v oboru Člověk a jeho svět, Člověk, jeho osobnost a svět práce, Jazyk a jazyková komunikace, Člověk, zdraví a bezpečí.
Učitel vytváří bezpečné a podporující prostředí, ve kterém se žáci učí, jak pomáhat ostatním. Na základě modelování chování ukazuje příklady pomoci v reálných situacích a vede žáky k nácviku sociálních dovedností prostřednictvím her a scének.
Žáci se zapojují do kooperativních aktivit v rámci výuky, přičemž učitel oceňuje situace, ve kterých si žáci navzájem pomáhají, a motivuje je k dalším prosociálním projevům.
Příklady aktivit:
Žák se aktivně zapojuje do aktivity Kruh důvěry. Každý má možnost sdílet, co ho potěšilo, co ho trápí, komu pomohl nebo kdo pomohl jemu. Učitel využívá jednoduché otázky: „Pomohl mi dnes někdo?“, „Komu jsem pomohl já?“ nebo „Jak jsme se cítili?“.
Žák prostřednictvím dramatizace nacvičuje sociální situace zaměřené na pomoc druhým. Příběhy představují konkrétní situace ve třídě, například: „Pavlíkovi spadl penál. Anička mu ho podala.“ Po dramatizaci následuje společná diskuse s pomocí otázek: „Co udělala Anička?“, „Jak se asi cítil Pavlík?“.
Žákovi slouží tzv. třídní strom pomoci k zaznamenávání projevů vzájemné pomoci. Kdykoli někdo někomu pomůže, nalepí na strom lístek s obrázkem situace.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život