Podílet se na rozvoji vztahů s druhými osobami ve škole.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel trénuje se žáky základní způsoby komunikace ve verbální i neverbální formě, jako jsou pozdrav, poděkování, požádání o pomoc, vyjádření souhlasu či nesouhlasu, představení se druhé osobě (např. novému spolužákovi nebo učiteli) či přizvání druhého ke hře.
Začleňuje do výuky skupinové hry a úkoly vyžadující spolupráci.
Využívá obrázkové karty znázorňující různé formy přátelského chování a v modelových situacích se žáky tyto interakce procvičuje – žáci se vyjadřují verbálně nebo neverbálně podle svých možností.
Ukazuje žákům význam projevů, jako jsou úsměv, přikývnutí nebo oční kontakt, které pomáhají v budování přátelských vztahů.
Zdůrazňuje, jak se chovat ohleduplně k druhým, komentuje své vlastní chování a vysvětluje žákům pravidla (např. počkat na druhé, nebrat si bez požádání věci, které patří jiným, nesahat na cizí věci, trpělivě poslouchat, když někdo mluví).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák navazuje kontakt s ostatními – pozdraví je, odpoví na pozdrav, osloví druhého (verbálně či neverbálně – gestem, letmým dotekem), když od něj něco potřebuje, případně přikývne.
- Zapojuje se do her, skupinových úkolů a dalších činností s ostatními žáky. Vydrží počkat, až na něj přijde řada při společné hře nebo skupinové aktivitě.
- Respektuje osobní prostor druhých.
- Přijme pozvání ke společné činnosti nebo hře.
- Snaží se dorozumět se spolužákem, případně požádá učitele či asistenta o pomoc s komunikací.