Spolupracovat při opakujících se činnostech se spolužákem.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel zadává žákům úkoly ve dvojicích, kde mají žáci jasně stanovený svůj podíl práce a mohou se navzájem podporovat. Úkoly jsou jednoduché, srozumitelné a opakovatelné, aby si je žáci mohli snadno osvojit.
Povzbuzuje žáky, aby si navzájem pomáhali a v případě nejistoty se spolu poradili. Pokud si neví rady, učitel nabídne pomoc, ale dává jim prostor, aby se nejprve pokusili najít řešení společně.
Učí žáky, jak spolu komunikovat – verbálně i neverbálně, včetně užití augmentativní a alternativní komunikace. Například používá jednoduché otázky „Můžeš mi pomoct?“ nebo „Co mám dělat teď?"). Klade důraz na vzájemné naslouchání.
Na viditelném místě ve třídě jsou umístěna vizualizovaná jednoduchá pravidla pro spolupráci (např. „Mluv klidně a pomalu.“, „Poslouchej kamaráda.“, „Pomoz, když je potřeba.“).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák se zapojuje do různých skupinových činností.
- Postupně si uvědomuje, které činnosti ve skupině mu vyhovují, přitom respektuje přidělený úkol a snaží se ho zodpovědně splnit.
- V případě obtíží požádá o pomoc.
- Se skupinou dodržuje jednoduchá pravidla spolupráce.
- Aktivně se účastní společných činností.
- Komunikuje se spolužáky slušně a přátelsky.