Vyjádřit vhodným způsobem své prožívání v běžných i náročných situacích.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k vyjádření vlastních potřeb, přání a pocitů adekvátním způsobem za použití piktogramů, obrázků či jednoduchých slovních vyjádření. Vede žáka k přijetí pomoci od druhé osoby v běžné situaci, v zátěžové nebo nové, neznámé situaci.
Příklady aktivit:
Žák popisuje své pocity výběrem smajlíků, karet se základními emocemi nebo pomocí piktogramů.
Žák přijímá pomoc od druhé osoby a pomocí piktogramů nebo dohodnutého signálu vyjadřuje své potřeby bez projevů nevhodného chování.
Žák má před sebou sadu karet s různými smajlíky a piktogramy emocí (radost, smutek, strach, zlost). Učitel zadá otázku „Jak se dnes cítíš?“. Žák si vybere kartu, která nejlépe vystihuje jeho aktuální pocit, a ukáže ji. Pokud žák potřebuje pomoc, použije dohodnutý piktogram nebo signál (např. zvednutí kartičky s obrázkem „pomoc“) a tím sdělí, že něco potřebuje, aniž by projevil nevhodné chování.
Učivo:
- Chování v běžné a zátěžové situaci
- Přijetí pomoci od druhé osoby
- Vyjádření potřeb, přání a pocitů adekvátním způsobem
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAS-CAS-004-110-003 Osvojit si nezbytné dovednosti potřebné k ochraně osob za mimořádných událostí.
- CPA-OSV-001-110-001 Rozpoznávat základní emoce.
- CPA-OSV-001-110-004 Vyhledat pomoc v zátěžové situaci.
- CZA-VZB-003-110-001 Rozpoznat v modelových situacích nebezpečné situace v běžném životě.
- JJA-REV-001-110-001 Komunikovat vhodně v běžných situacích.