Poznat a vyjádřit vlastní potřeby důležité k dosažení osobní pohody.

KSA-KOA-000-106-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE: 

Učitel vede žáky k užívání 2D symbolů (fotografie, barevné obrázky, piktogramy, lineární/obrysové obrázky) nebo reálných předmětů (např. sklenice vody, deka, polštář) pro nácvik identifikace základních potřeb (hlad, žízeň, únava, potřeba pohybu). Učí žáky přiřazovat obrázky k jejich aktuálním pocitům.

Zařazuje pravidelné momenty během dne (např. po jídle, po aktivitě), kdy žáci vyjádří své potřeby za užití 2D symbolů nebo gest (např. mají hlad, jsou unavení, cítí se dobře, jsou spokojení).

Nacvičuje se žáky různé situace, ve kterých někdo pociťuje určitou potřebu (např. „Je mi zima, obleču si mikinu.“, „Mám žízeň, napiju se.“).

Učí žáky používat karty se symboly pro vyjádření potřeb (např. „Chci pít.“, „Jsem unavený.“, „Potřebuji pomoc.“).

Sleduje se žáky obrázkové příběhy či krátká videa s různými emocemi a potřebami (např. obrázek dítěte, které se směje u jídla = je spokojené; obrázek dítěte, které si drží břicho = má hlad) a společně si o nich povídají.

Klade otázky spjaté s identifikací potřeb žáků (např. „Máš žízeň?“, „Chceš si odpočinout?“, „Je ti teplo?“) a pobízí žáky, aby vyjádřili, co odpovědi znamenají, tj. co potřebují.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák dá najevo, když má hlad, žízeň, je unavený nebo je mu zima, tedy vyjadřuje základní fyziologické potřeby. Aby sdělil, co potřebuje, používá slova, gesta nebo piktogramy.
  • Reaguje verbálně či neverbálně na jednoduché dotazy učitele nebo asistenta (např. „Máš hlad?“, „Je ti teplo?“).
  • Projevuje emoce spojené s jeho potřebami (např.: usmívá se, když je spokojený po jídle; mračí se či vykazuje neklid, pokud je unavený či v nepohodlí). V momentech, kdy potřeby nejsou uspokojeny, dává najevo, co potřebuje, neprojevuje jen negativní emoce.
  • Snaží se upravit své prostředí tak, aby dosáhl pohody (např.: svleče si mikinu, když je mu horko; přitáhne si polštář, když chce odpočívat).
  • Přijímá možnost napít se, sednout si do klidného koutku nebo odpočinout si na relaxačním místě, když to potřebuje.

Vazby na další očekávané výsledky učení