Uplatňovat ve své tvorbě vlastní zkušenosti, fantazii, zrakové, hmatové a sluchové vjemy.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k vyjádření vjemů, emocí, pocitů, prožitků, nálad a představ. Žák ztvárňuje pomocí výtvarných prostředků své výtvarné představy a při tvorbě využívá všechny smysly – zrak, sluch i hmat.
Příklady aktivit:
Žák se účastní smyslového malířského workshopu. Pracuje v kreativním prostoru, kde má k dispozici různé materiály pro malování, modelování a hmatové aktivity (např. barevné papíry, štětce, temperové barvy, modelínu, různé textury).
Žák se účastní aktivity rozdělené do několika částí, při níž je kladen důraz na rozvoj různých smyslů. V části zaměřené na zrakovou percepci žák maluje obrázek, který reprezentuje to, co vidí a co mu přináší radost nebo klid. V části zaměřené na hmatovou percepci využívá různé textury k vytvoření obrazu nebo tvaru pouze pomocí hmatového vnímání. V části zaměřené na rozvoj sluchové percepce po krátkém poslechu hudby nebo zvuků z přírody maluje obraz inspirovaný zvuky, které slyšel. V závěrečné části rozvíjí originalitu a fantazii tím, že do svých výtvorů zakomponuje osobní prožitky, například význam různých barev nebo tvarů.
Učivo:
- Rozvoj smyslového vnímání (zrakového, sluchového, hmatového) v průběhu výtvarné činnosti
- Podpora kreativity a originality prostřednictvím různých výtvarných technik a experimentů
- Využití osobních prožitků, emocí a fantazie při tvorbě
- Aktivní zapojení do výtvarných experimentů zaměřených na soustředění a pozornost
- Práce s různými materiály a nástroji pro podporu smyslových vjemů
- Smyslové vnímání a pohyb propojené s výtvarným vyjádřením
- Porovnání a interpretace vlastní tvorby ve vztahu k ostatním
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- UKA-VYV-002-110-002 Uplatňovat základní výtvarné dovednosti při realizaci vlastní tvorby.
- UKA-VYV-002-110-003 Uplatňovat linie, barvy, tvary a objekty na ploše i v prostoru podle vlastního tvůrčího záměru.
- UKA-VYV-003-110-001 Reagovat vlastní tvorbou na zhlédnutý animovaný nebo hraný film.
- UKA-VYV-004-110-001 Seznamovat se s některými výtvarnými a architektonickými díly ve svém okolí.