Vnímat jiné žáky a uvědomovat si odlišné schopnosti v pohybových dovednostech.

CZA-TEV-001-106-007

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede žáka k uvědomění, že každý má jiné možnosti, dovednosti a schopnosti a je potřeba se vzájemně povzbuzovat a podporovat, aby byl pohyb pro všechny radostí a potěšením. Žák dokáže respektovat individualitu, chápe, že je důležité, aby všichni spolužáci byli součástí týmu, nehledě na výkon, který podávají. Žák je veden k rozvoji empatie a ohleduplnosti.

Příklady aktivit:

Žák se zapojuje do přetahované v týmech. Každý tým se snaží přetáhnout lano na svou stranu. Učitel může žáky předem motivovat, aby při hře vzájemně povzbuzovali spoluhráče.

Žák přelézá překážkovou dráhu s různými prvky (např. přelézání přes lavičku, prolézání pod švihadlem, běh kolem kuželek, přeskakování překážek). Žák absolvuje překážkovou dráhu ve dvojicích nebo malých týmech, kde si účastníci vzájemně pomáhají.

Žák se účastní štafetových závodů zaměřených na rozvoj různých dovedností. Učitel žáky rozdělí do týmů, každý člen týmu plní jiný úkol (např. běh s míčem, skákání v pytli, házení kroužků na cíl). Tým spolupracuje, aby co nejrychleji dokončil závod.

Žák se vydává na vycházky do přírody s herními úkoly (např. sbírání listů podle barvy, hledání přírodních pokladů nebo chůze po kládě). 

Žák se zapojuje do pohybových aktivit na dětském hřišti – na prolézačkách, houpačkách, klouzačkách (např. závody v lezení nebo společné stavění hnízda z větví a listí).

Žák se účastní sezonních aktivit – na jaře absolvuje fáborkové hry s pokladem, v létě skupinové plavecké hry, na podzim se podílí na pouštění draků a v zimě soutěží v bobování na sněhu, hraje hry na sněhu, staví sněhuláky a sněhové pevnosti a účastní se koulování.

Učivo:

V rámci uvedených her:

  • trpělivost ke spoluhráčům
  • podpora spolužáků a pomáhání jim
  • zapojení všech žáků do týmu
  • pocit být součástí týmu

Význam sportů pro trávení volného času:

  • rozvoj osobnosti
  • posilování týmové spolupráce 

Pohybové hry s různým zaměřením:

  • pohybové hry s netradičními pomůckami (podle podmínek školy a zájmu žáků)
  • základy sportovních her
  • průpravné hry

Hry ve vodě:

  • plavání
  • prvky zdravotního plavání (podle podmínek školy)
  • aquagymnastika

Turistika a pobyt v přírodě:

  • chůze a orientace v terénu
  • základní turistické dovednosti
  • pobyt v zimní přírodě

Základní techniky pohybu a jízdy:

  • sáně a boby

Vazby na další očekávané výsledky učení