Respektovat jiné žáky a uvědomovat si odlišné schopnosti v pohybových dovednostech.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k vnímání odlišností a k přijetí skutečnosti, že každý má jiné schopnosti, které nejsme schopni plně ovlivnit. Žák dokáže podporovat a pomáhat slabším spolužákům, umí se radovat z úspěchu ostatních. Má radost a potěšení z pohybu bez potřeby porovnávání se s ostatními. Snaží se u sebe nacházet motivaci k překonávání překážek, i za cenu částečného nepohodlí.
Příklady aktivit:
Žák se účastní pohybových aktivit v přírodě, například vycházek nebo túr, při nichž přizpůsobuje tempo chůze pomalejším spolužákům, nabízí pomoc s batohem či zavazadlem a hledá alternativní trasy, aby se mohli zapojit i spolužáci s pohybovým omezením.
Žák se zapojuje do zimních radovánek, například sáňkování nebo her na sněhu, při nichž spolupracuje v týmu, zapojuje i spolužáky, kteří se obtížněji pohybují (např. pomoc při přesunu na svah nebo navržení hry, které se může zúčastnit i spolužák na vozíku).
Žák spolupracuje během společného plavání, při němž je učitelem veden k vytváření podpůrných dvojic nebo malých skupin, které pomáhají méně jistým plavcům, povzbuzuje je, podporuje verbálně i neverbálně a učí se reagovat na potřeby druhých.
Žák se zapojuje do pohybových her a soutěží, při nichž cíleně povzbuzuje spoluhráče, kteří si méně věří, učí se oceňovat úspěchy ostatních a soustředí se na radost z účasti, nikoli jen na výhru.
Žák se aktivně podílí na realizaci fáborkové stezky, při níž starší žáci připraví pro mladší spolužáky jednoduché úkoly (např. hod šiškou na cíl, zpívání písničky nebo poznávání přírody) a společně je procházejí, čímž se rozvíjí odpovědnost starších a přirozená pomoc mladším nebo méně schopným spolužákům.
Učivo:
Trpělivost a podpora ve hře:
- trpělivost ke spoluhráčům, zvládání neúspěchu
- podpora a pomoc spolužákům
- zapojení všech žáků do týmové činnosti
Význam sportů pro volný čas:
- trávení volného času pohybem
- zdravotní přínosy sportovních aktivit
Osobnostní zaměření pohybových her:
- rozvoj osobních vlastností přes pohybové aktivity
- pohybové hry s různým zaměřením
- pohybové hry s netradičními pomůckami
Základy sportovních her a průpravné hry:
- základy sportovních her
- průpravné hry pro rozvoj základních dovedností
Plavání a vodní aktivity:
- hry ve vodě
- zdravotní plavání (podmínky školy)
- aquagymnastika
Turistika a pobyt v přírodě:
- chůze a orientace v terénu
- základní turistické dovednosti
- pobyt v zimní přírodě
Zimní pohybové aktivity:
- základní techniky pohybu a jízdy na saních a bobech
- chůze ve sněhu, na ledu
Další pohybové aktivity:
- netradiční sporty a pohybové činnosti podle podmínek školy
- přizpůsobení aktivit zájmu a schopnostem žáků
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CSA-CJS-002-106-004 Projevovat toleranci k odlišnostem spolužáků.
- CZA-TEV-001-106-002 Využívat osvojené pohybové dovednosti v individuálních a skupinových pohybových činnostech.
- CZA-TEV-001-106-007 Vnímat jiné žáky a uvědomovat si odlišné schopnosti v pohybových dovednostech.
- UKA-VYV-002-106-004 Zapojovat se do skupinové práce.