Vyjádřit vlastní potřeby při utváření vzdělávacího prostředí a současně vnímat i potřeby ostatních.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žáci dosahují v oboru Člověk, jeho osobnost a svět práce, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura, Člověk, zdraví a bezpečí.
Učitel vytváří prostředí, kde klíčovou roli hraje vizuální podpora, opakování a pozitivní motivace. Zaměřuje se na podporu žáka ve vyjádření jeho potřeb a vnímání potřeb ostatních, a to prostřednictvím vhodných metod komunikace, sociální interakce a augmentativní a alternativní komunikace.
Žáci se aktivně nebo pasivně zapojují do aktivit. Mohou například vybrat místo k sezení, oblíbenou činnost nebo reagovat na potřeby ostatních.
Příklady aktivit:
Žák vyjadřuje své aktuální potřeby nebo emoce pomocí emočních karet a zároveň rozpoznává emoce druhých.
Žák nacvičuje různé formy pomoci druhým prostřednictvím hraní rolí (např. podání hračky, přidržení dveří nebo podání pití). Následně učitel nabídne praktickou příležitost, aby danou pomoc skutečně vykonal (např. přidržel dveře nebo podal předmět).
Žák procvičuje jednoduché rozhodování na základě nabídky dvou variant (např. „Chceš být tady, nebo tam?“ nebo „Chceš si hrát s autem, nebo s panenkou?“). Žák svou volbu ukáže gestem, ukázáním nebo ji vyjádří slovně.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život