Upevňovat si správné návyky při vokalizaci, pravidelně dýchat, usilovat o správnou deklamaci textu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se soustředí na rozvoj hlasových dispozic žáka, upevňuje a dále rozvíjí jeho získané dovednosti při práci s hlasem, a to jak ve zpěvu, tak v mluveném projevu. Pomocí tohoto výsledku učení se žák seznámí se základy správné dikce, s novými způsoby přednesu a možnostmi hlasové artikulace, učí se uměleckému přednesu a souvislému mluvnímu projevu s využitím poznatků hlasové a pěvecké techniky.
Žák hlouběji rozvíjí své hlasové dovednosti, pomocí cvičení si rozšiřuje kapacitu plic, hlasový rozsah, upevňuje správnou intonaci a využívá dechovou oporu. Prostřednictvím deklamačních cvičení žák rozvíjí svou práci s hlasem a jeho výrazovými prostředky (síla, dynamika a agogika hlasu). Pomocí recitace a přednesu si osvojuje správnou dikci a kultivovanost hlasového projevu.
Příklady aktivit:
Žák provádí dechová cvičení: „Pohybuj rukama, jako kdyby tě vítr unášel, dýchej pomalu a klidně.“
Tímto způsobem si osvojuje správnou dechovou oporu pro mluvení a zpěv.
Žák si procvičuje hlasovou sílu (hlasitost) a dynamiku (měnící se hlasitost) na jednoduché frázi „Jsem tady!“. Začíná tiše, postupně zvyšuje hlasitost a opakuje frázi, aby si osvojil změny v hlasitosti. Poté zkouší stejnou frázi s různou dynamikou – nejprve tiše, pak silně a nakonec opět tiše.
Učivo:
- Dechová, deklamační, pěvecká a hlasová cvičení zaměřená na správné dýchání, kontrolu hlasu a rozvoj hlasového rozsahu a techniky
- Práce s krátkými texty, popěvky a básněmi, nácvik správného frázování, přízvuku, akcentu a měkkého hlasového začátku
- Procvičování hlasové intonace v mluveném projevu, rozvoj plynulosti, rytmu a výrazových prostředků mluvního hlasu
- Nácvik správné deklamace, přednesu textu a artikulace (dikce) prostřednictvím recitace básní a říkanek