Dýchat správně a hospodárně při zpěvu i při rytmizaci říkadel.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede k osvojení základních dovedností pro práci s dechem, přispívá k hospodárnému využití výdechového proudu a rozvíjí celkovou kapacitu plic. Zároveň má nepostradatelnou úlohu v rozvoji komunikativních dovedností žáka, zejména v oblasti správné artikulace, dikce a tvorby hlásek. Cílem je vzájemné propojení dechových a hlasových dovedností žáka a vytvoření základů pro rozvoj jeho komunikačních kompetencí.
Příklady aktivit:
Žák si osvojuje práci s dechem, upevňuje dovednosti pro zapojení bránice a mezižeberního svalstva.
Žák si prostřednictvím dechových cvičení osvojuje návyky pravidelného dýchání a frázování.
Žák se s pomocí textů a říkadel učí hospodárně dýchat a přesně vyslovovat.
Žák provádí logopedická cvičení, která napomáhají správné tvorbě hlásek, aktivizují mluvidla a přispívají ke kultivovanému hlasovému projevu.
Žák se účastní nácviku říkadel, například „Ema mele maso, máma mele maso, Ema má maso, máma má Emu.“, která slouží k nácviku výslovnosti a artikulační přesnosti, procvičují mluvidla a rozvíjejí správnou deklamaci a intonaci při mluvě a přednesu.
Učivo:
- Práce s lidovými říkadly, básněmi, jazykolamy, krátkými texty a pořekadly
- Dechová, mluvní a logopedická cvičení zaměřená na správné dýchání, artikulaci a posilování mimického svalstva
- Cvičení mluvidel a nápodoba zvuků pro rozvoj správné výslovnosti
- Rytmizace říkadel a textů jako součást rozvoje jazykového citu
- Recitace jednoduchých říkanek a básniček s důrazem na rytmus a přirozený projev