Zpívat nebo vokalizovat písně přiměřené jeho hlasovému rozsahu.

UKA-HUV-004-106-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směřuje k získání hlasových a pěveckých dovedností, umožňuje žákovi aktivně se zapojit do zpěvu písní a rozvíjí jeho kultivovaný pěvecký projev. To napomáhá žákovi poznávat nové písně a osvojovat si vlastní hlasové a intonační dispozice. Díky tomu si žák obohacuje svůj pěvecký repertoár a rozvíjí emocionální prožitek i vztah k hudbě.

Příklady aktivit:

Žák během hlasové rozcvičky Brumendo sedí v kruhu, ruce má položené na hrudníku, zpívá se zavřenými ústy „mmm“ a vnímá vibrace hlasu. Učitel ho slovně provází: „Představ si, že jsi včelka.“

Žák při intonační hře Ovečky na louce volí kartičky s obrázky oveček, každá představuje jiný tón (např. c1, d1, e1, f1, g1). Žák postupně vodí ovečky po louce (např. magnetická tabule) a při každém přesunu zazpívá příslušný tón. Pracuje se se sekundovými a terciovými postupy.

Žák nacvičuje písně s kvintovým motivem, např. Ovčáci, čtveráci. Učitel text upravuje podle schopností žáků, klade důraz na tóny kvintakordu (např. c-e-g) ve slovech ov-čá-ci. Pomocí hry Zazpívej jako… žák přiřazuje výraz a emoci, například unavený ovčák (pomalu, tiše), veselá ovečka (rychle, vesele).

Učivo:

  • Seznámení s texty lidových a umělých písní
  • Práce s obrázky a praktickými ukázkami zpěvu lidových písní
  • Využití sborníků písní pro děti k nácviku a zpěvu lidových i umělých písní
  • Zpěv písní s hudebním doprovodem
  • Pěvecká cvičení zaměřená na rozvoj hlasových dovedností v přiměřeném hlasovém rozsahu

Vazby na další očekávané výsledky učení