Interpretovat vybrané, přiměřeně náročné lidové a umělé písně.

UKA-HUV-004-110-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozvoj hudebního vnímání žáka, prohloubení jeho estetického cítění a přispění k jeho psychické pohodě. Repertoár písní umožňuje žákovi poznat písně různých národů. Tento výstup rozvíjí improvizační a doprovodné dovednosti žáka a podporuje jeho kreativitu při instrumentálním podbarvení zpívaných písní.

Žák poznává české a světové písně, seznamuje se s naším i světovým písňovým repertoárem, rozvíjí své citové vnímání a rozšiřuje si kulturní obzor. Učí se vkusně využívat doprovodné nástroje, vnímá podbarvení hudby nástroji a snaží se o jejich vhodné použití. Upevňuje získané dovednosti ve sborovém i sólovém pěveckém projevu, čímž rozvíjí svůj estetický projev a cítění.

Příklady aktivit:

Žák se zapojuje do hudební aktivity, při níž nejprve opakuje jednoduchou píseň zpívanou učitelem (např. „Pec nám spadla“) bez doprovodu nástrojů, poté hraje na Orffovy nástroje (např. xylofony, tamburíny), přičemž zpívá píseň a doprovází ji hrou na svůj nástroj podle rytmu písně (např. tleskáním nebo ťukáním na nástroj podle každé doby).

Učivo:

  • Práce se sborníky písní pro děti, například Já, písnička 1–4, a zpěv písní z pohádek, filmů, české a evropské tvorby
  • Seznámení s českými a moravskými lidovými písněmi, evropskými písněmi a koledami, stejně jako s lidovými a populárními písněmi z celého světa
  • Využití rytmických nástrojů při hudebních aktivitách, včetně vlastní výroby jednoduchých nástrojů (kelímky, talířky, oříšky)
  • Aktivní zapojení nástrojů při zpěvu a doprovodu písní
  • Hudebně-pěvecké soutěže a hry podporující rytmické a pěvecké dovednosti

Vazby na další očekávané výsledky učení