Seznámit se s národními tradicemi v oblasti hudby, tance a zpěvu.

UKA-HUV-006-110-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení je zaměřený na seznámení žáků s bohatstvím českých národních tradic v oblasti hudby, tance a zpěvu. Cílem je vzbudit u žáků zájem a pozitivní vztah k české kultuře a jejímu dědictví a zároveň rozvíjet radost z hudby a pohybu.

Příklady aktivit:

Žák se seznamuje s tradičními lidovými nástroji (např. housle, cimbál, dudy nebo fujara). Učitel využívá nahrávky a obrázky, případně přizve hudebníka, který žákům předvede živý zvuk i podobu nástroje. Společně se žáky vyrábí jednoduché lidové nástroje z dostupných materiálů (např. chrastítka z PET lahví nebo rýžové píšťalky).

Žák zpívá, tvoří rytmické doprovody a písně následně pohybově ztvárňuje. Učitel ho inspiruje k volnému tanci nebo pohybu na lidové písně, které odrážejí jeho náladu a rytmus. Vede žáka k poslechu a rozpoznávání lidových písní.

Žák se zaměřuje na základy lidového tance – tanec v kruhu, tanec s rekvizitami (šátky nebo stuhami) za doprovodu hudby. Učitel žákům pouští krátká a srozumitelná videa z folklorních festivalů, ve kterých mohou vidět tradiční tance v krojích.

Žák společně s učitelem připraví prezentaci krojů a tradic. Využívá obrázky jednotlivých částí kroje, které sestavuje a přiřazuje k sobě. Následně ve třídě uspořádají malou výstavu předmětů spojených s lidovými tradicemi (např. výšivky, keramika nebo dřevěné hračky).

Žák poznává písně, které učitel připraví jako nahrávky známých českých lidových písní (např. Černé oči, Kdyby byl Bavorov nebo Ej, lásko, lásko). Žák poslouchá a zvedá obrázek, který k písni patří, nebo se snaží zazpívat refrén.

Žák hraje poznávací hru Kdo jsem. Učitel ukazuje žákům obrázky tradičních lidových nástrojů (např. cimbál, dudy, basa, harmonika, křídlovka nebo vozembouch) a pouští zvuky těchto nástrojů. Žák přiřazuje jednotlivé zvuky k obrázkům.

Žák tančí v kruhu a učí se jednoduché taneční kroky a figury typické pro české lidové tance (např. otočky, poskoky, chůze v kruhu). Učitel k tomu využívá lidovou hudbu jako doprovod.

Žák je zapojen do hry Obleč si kroj. Učitel žákům ukazuje různé české kroje. Žáci přiřazují části krojů nebo zkouší složit svůj papírový kroj.

Žák se zapojuje do tanečních aktivit. Učitel propojuje hudbu a tanec s tradičními českými svátky. Například zpívání koled během Vánoc, tradiční vánoční říkadla nebo tance spojené s dožínkami. Vše spojuje s praktickým zážitkem – aktivním i pasivním poznáváním tradičních národních tanců.

Učivo:

  • Lidové písně
  • Lidové tance
  • Lidové kroje
  • Lidové hudební nástroje
  • Národní tradice a svátky spojené s hudbou a tancem (např. Vánoce, Velikonoce, masopust, dožínky)
  • Místní specifika – regionální hudební a taneční tradice v okolí školy

Vazby na další očekávané výsledky učení