Rozlišovat různé druhy zvuků, rozpoznávat jejich zdroje.

UKA-HUV-004-106-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení je zaměřený na rozvoj sluchové percepce, napomáhá ke vnímání zvuků v okolí a soustředěnému poslechu. Cílem výsledku učení je naučit žáka vnímat pozorně zvuky kolem sebe, vede ho ke správné identifikaci zvuků i k orientaci v prostředí pomocí soustředěného sluchového vnímání. Výstup se zaměřuje na praktickou zkušenost žáka se zvukem hudebních nástrojů a rozvíjí jeho poznávací dovednosti.

Příklady aktivit:

Žák poslouchá různé zvuky (např. zvuk zvonku, auta, zvířat) a ukazuje na odpovídající obrázky. Tímto způsobem se zlepšuje jeho schopnost soustředěného poslechu a identifikace zvuků v reálném světě.

Žák poslouchá nahrávky zvuků přírody (např. déšť, zpěv ptáků, šumění stromů) a na základě zvuku přiřazuje obrázky přírodních scenerií. Aktivita podporuje rozvoj sluchového vnímání a pozornosti.

Žák poslouchá různé zvuky, které učitel vytváří v místnosti (např. tleskání, klepání, šustění papíru), a po každém zvuku zvedne ruku nebo ukáže, odkud zvuk přichází. Aktivita rozvíjí schopnost žáka soustředit se na zvuky a reagovat na ně.

Učivo:

  • Seznámení s Orffovým instrumentářem a vybranými rytmickými a melodickými hudebními nástroji
  • Poslech a analýza krátkých zvukových ukázek, včetně nahrávek zvuků z města a přírody
  • Sluchová cvičení zaměřená na rozlišování hudebních a nehudebních zvuků a na rozpoznávání zvuků jednotlivých rytmických nástrojů
  • Hry se šátkem jako prostředek k rozvoji rytmického cítění a sluchového vnímání

Vazby na další očekávané výsledky učení