Rozlišovat různé druhy zvuků, rozpoznávat jejich zdroje.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení je zaměřený na rozvoj sluchové percepce, napomáhá ke vnímání zvuků v okolí a soustředěnému poslechu. Cílem výsledku učení je naučit žáka vnímat pozorně zvuky kolem sebe, vede ho ke správné identifikaci zvuků i k orientaci v prostředí pomocí soustředěného sluchového vnímání. Výstup se zaměřuje na praktickou zkušenost žáka se zvukem hudebních nástrojů a rozvíjí jeho poznávací dovednosti.
Příklady aktivit:
Žák poslouchá různé zvuky (např. zvuk zvonku, auta, zvířat) a ukazuje na odpovídající obrázky. Tímto způsobem se zlepšuje jeho schopnost soustředěného poslechu a identifikace zvuků v reálném světě.
Žák poslouchá nahrávky zvuků přírody (např. déšť, zpěv ptáků, šumění stromů) a na základě zvuku přiřazuje obrázky přírodních scenerií. Aktivita podporuje rozvoj sluchového vnímání a pozornosti.
Žák poslouchá různé zvuky, které učitel vytváří v místnosti (např. tleskání, klepání, šustění papíru), a po každém zvuku zvedne ruku nebo ukáže, odkud zvuk přichází. Aktivita rozvíjí schopnost žáka soustředit se na zvuky a reagovat na ně.
Učivo:
- Seznámení s Orffovým instrumentářem a vybranými rytmickými a melodickými hudebními nástroji
- Poslech a analýza krátkých zvukových ukázek, včetně nahrávek zvuků z města a přírody
- Sluchová cvičení zaměřená na rozlišování hudebních a nehudebních zvuků a na rozpoznávání zvuků jednotlivých rytmických nástrojů
- Hry se šátkem jako prostředek k rozvoji rytmického cítění a sluchového vnímání
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- UKA-HUV-004-110-002 Interpretovat vybrané, přiměřeně náročné lidové a umělé písně.
- UKA-HUV-004-110-003 Propojit pohyb s hudbou, zvládnout základní kroky jednoduchého tance.
- UKA-HUV-005-110-001 Soustředit se na poslech skladeb různých hudebních žánrů, soustředěně sledovat dramatické či taneční vystoupení.
- UKA-HUV-006-110-001 Seznámit se s národními tradicemi v oblasti hudby, tance a zpěvu.