Propojit pohyb s hudbou, zvládnout základní kroky jednoduchého tance.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na výuku klasických i moderních tanců. Podporuje rytmické vnímání žáka a usiluje o svobodný projev, uvolnění a radost z pohybu. Tento výstup obohacuje vnímání hudby o rytmické vyjádření prostřednictvím hry na tělo, díky které žák hudbu pohybově a rytmicky doprovází. Očekávaný výstup se zaměřuje na radost z hudebního projevu prostřednictvím tance s hudbou a na upevnění pozitivního vztahu žáka k hudbě a tanci.
Žák prohlubuje své pohybové dovednosti, propojuje vlastní pohyb s hudbou a reaguje na hudební podněty. Pomocí pohybu a tance vyjadřuje charakter hudby, hudební napětí a náladu. Prostřednictvím muzikoterapie žák poznává zklidňující a rehabilitační účinky hudby na člověka. Získává nové zkušenosti s pohybovým vyjádřením, učí se kroky základních společenských tanců a seznamuje se s prvky moderního tanečního projevu.
Příklady aktivit:
Žák se naučí základní kroky mazurky – jeden krok dopředu, jeden krok dozadu, rotace do strany. Učitel zahraje jednoduchou mazurku a žáci tančí ve dvojicích nebo skupinách a reagují na rytmus hudby. Učitel dbá na to, aby byly kroky jednoduché a přizpůsobené schopnostem žáků.
Učivo:
- Seznámení s country tanci, mazurkou, polkou, bluesem, moderním a disco tancem, včetně základů společenského tance
- Nácvik rytmických tanců s předlohou a pohybových reakcí na hudbu různých žánrů
- Relaxace při poslechu písní a skladeb, využití relaxačních technik, uvolňovacích cviků a metod zklidnění
- Základní prvky muzikoterapie a jejich využití k rozvoji pohybového vyjádření a emocionální pohody
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZA-TEV-001-106-004 Provádět jednoduché pohybové úkony za hudebního či rytmického doprovodu.
- UKA-HUV-004-106-002 Rozlišovat různé druhy zvuků, rozpoznávat jejich zdroje.
- UKA-HUV-004-106-004 Reagovat pohybem na hudbu, osvojit si základní taneční prvky.
- UKA-HUV-005-106-001 Soustředit se na poslech jednoduchých skladeb.