Rozeznat informaci, která je řešením konkrétní situace.

KRA-KRA-000-106-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE: 

Učitel předkládá žákům jednoduché obrázkové příběhy a žádá je, aby ukázali informaci, která je pro příběh nejdůležitější.

V běžných každodenních situacích (např. příprava na hodinu, odchod na hřiště) se žáků ptá, co je důležité připravit nebo vzít, na co nesmí zapomenout (např. podle počasí rozhodnout, zda si vezmou bundu).

Učitel klade žákům cílené otázky pro konkrétní situace, aby je vedl k uvědomění si důležitých informací (např.: „Co je nejdůležitější, když zvoní telefon?“ – „Zvednout ho.“; „Co musíme udělat, když nás někdo pozdraví?“ – „Odpovíme na pozdrav.“).

Zařadí praktické úkoly ze školního prostředí, kdy žáci musí vybrat důležité informace (např. které pomůcky nebo věci budou potřebovat na aktivitu, na kterou se právě chystají).

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák označí nebo ukáže na obrázek či slovo, které obsahuje důležitou informaci pro právě probíhající situaci, resp. situaci, o které se ve třídě hovoří.
  • Správně si vybere pomůcku nebo jinou věc, kterou potřebuje k nadcházející aktivitě.
  • Zná odpověď na otázku učitele v případě, že má vybrat konkrétní informaci (např. při otázce „Co potřebuješ na kreslení?“ odpoví „Pastelky.“).
  • Dokáže podle kontextu určit, co je nejdůležitější (např. když zazvoní telefon, reaguje tím, že ho zvedne, místo toho, aby si všímal jiných podnětů).
  • Při změně denní rutiny dokáže rozpoznat důležitou informaci a sdělit ji učiteli nebo spolužákům (např. pochopí, že přišel suplující učitel a výuku nyní povede on; zaznamená změnu počasí a ví, že se plánovaná venkovní aktivita nebude konat).
  • Při výběru ze dvou možností zvolí tu, která odpovídá právě realizovanému úkolu (např. vybere z nabídnutých obrázků ten, který se vztahuje k zadané situaci).

Vazby na další očekávané výsledky učení