Poznávat základní zásady bezpečného chování a hygieny při pohybových aktivitách.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na osvojování bezpečného chování a hygienických návyků při pohybových aktivitách. Pohybové aktivity probíhají v různých prostředích (tělocvična, bazén, třída, hřiště, příroda a další), přičemž každé z nich má svá pravidla a specifické hygienické požadavky. Žák se učí vhodně oblékat a obouvat podle typu pohybové aktivity a prostředí.
Příklady aktivit:
Žák si samostatně připraví oblečení a obuv vhodnou pro pohybovou aktivitu, například sportovní oblečení do tělocvičny, plavky a čepici do bazénu, pevnou obuv na hřiště nebo do přírody.
Žák se účastní nácviku pravidel bezpečného pohybu v tělocvičně, například chůze po vyznačených trasách, obcházení nářadí, čekání na pokyn učitele.
Žák si myje ruce před a po tělesné výchově, otírá pot a používá vlastní ručník.
Žák si osvojí pravidla hygieny v bazénu, například osprchování před vstupem, použití koupací čepice, klidná chůze u vody.
Žák se účastní aktivity ve venkovním prostředí a dbá na bezpečnostní pravidla, například nevstupování do nebezpečných prostor, dodržování rozestupů, použití pokrývky hlavy při slunečném počasí.
Učivo:
Sebeobsluha a příprava na pohyb:
- oblékání a svlékání
- přezouvání
- vhodné oblečení a obuv
- vhodný oděv a obuv ve specifickém prostředí
Hygiena:
- osobní hygiena
- hygiena při tělesné výchově
- hygiena cvičebního prostředí
- hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech
- hygiena plavání (hygiena při plaveckých činnostech)
Bezpečnost při pohybu:
- bezpečnost při pohybových činnostech v různém prostředí
- bezpečný pohyb při pohybových aktivitách na sněhu, ledu, v bazénu a vodních plochách
- seskoky z výšky
Význam pohybu:
- význam pohybu pro zdraví