Přijímat odpovědnost za své školní povinnosti.

KBA-KOC-000-106-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel stanovuje jasná pravidla a strukturu školních povinností. Vytváří vizuální rozvrh dne, symboly s úkoly nebo jednoduché kontrolní seznamy, které pomáhají žákům lépe pochopit své povinnosti a porozumět jim

Přiděluje žákům jednoduché úkoly, pravidelně střídá zodpovědnost všech žáků ve třídě (např. rozdávání pomůcek, mazání tabule, úklid určité části třídy). Zadává všem žákům za úkol připravit si pomůcky na hodinu nebo se postarat o úklid svého pracovního místa.

Využívá příběhy, pohádky nebo situace z reálného života, v nichž musí hlavní postavy převzít určitou zodpovědnost za své chování. V souladu s porozuměním žáků s nimi ukazuje, jaké zodpovědné chování v příběhu si zaslouží ocenění.

Když se žákům něco nepovede, společně hledají řešení. Pobízí žáky k dokončení či k nápravě nedokončených povinností.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák plní jednoduché úkoly podle pokynů učitele (např. připravuje si pomůcky na výuku, uklízí své pracovní místo nebo rozdává pomůcky spolužákům).
  • Dokončuje úkol, se kterým si nevěděl rady, pokud mu učitel nebo asistent nejprve pomůže a navede ho na další postup.
  • Dodržuje stanovená pravidla a školní režim. Ví, kde ve třídě nalezne rozpis (např. ve formě obrázků, symbolů, hesel), který mu napoví, co ho čeká nebo jaké chování se od něj očekává. Rozumí tomu, k čemu rozpis slouží, a umí se jím řídit.
  • Pokud zapomene na úkol nebo povinnost, akceptuje připomínku.

Vazby na další očekávané výsledky učení