Zdokonalovat základní pohybové činnosti spolu s ostatními žáky.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení motivuje žáka ke zlepšování jeho pohybových dovedností. Žák je veden k vnímání vlastního těla, k posilování oslabených částí těla pomocí jednoduchých zdravotních, pohybových a posilovacích aktivit a ke zkvalitňování mobility a koordinace. Učí se také využívat relaxační a uvolňovací techniky.
Příklady aktivit:
Žák volí sportovní oblečení a připravuje se na pohybovou aktivitu. Prakticky vyzkouší, jaké oblečení a obuv jsou vhodné pro různé druhy pohybu (např. běhání, hry, cvičení v tělocvičně). Učitel může připravit módní přehlídku sportovního oblečení, kde děti diskutují o vhodnosti a nevhodnosti jednotlivých částí výstroje.
Žák ve skupině před začátkem hry nebo cvičení provede jednoduchou rozcvičku, zahrnující základní protahovací cviky — natahování paží, nohou, krku a trupu. Učitel vede žáky krok po kroku, vysvětluje správné držení těla a dýchání.
Žák se zapojuje do aerobních her na honěnou v různých variantách s různými pravidly (např. honěná se zastavením, honěná s předáváním žetonku). Učí se zapojit do hry s ohledem na své schopnosti a respektovat prostor i ostatní.
Žák provádí jednoduché pozice jógy přizpůsobené věku a typu postižení, například pozice kočky, psa hlavou dolů nebo stromu. Cviky vedou k protažení a uvolnění svalů, zároveň rozvíjejí koncentraci a vnímání těla.
Žák provádí cvičení na posílení svalů s pomůckami i bez pomůcek. Používá lehké míčky, míče na sezení nebo thera-bandy pro jednoduché posilování rukou, nohou a trupu.
Žák je motivován k pohybu v běžném životě (např. chození pěšky na krátké procházky, jednoduché cviky doma).
Žák hraje pohybové hry vyžadující spolupráci ve skupině, například Rybičky, rybičky, rybáři jedou, štafetové hry, honičky s předáváním předmětu nebo kolektivní skládání obrazců z těl. Zároveň rozvíjí koncentraci a postřeh pomocí her, jako jsou Cukr, káva, limonáda, Kuba řekl, Socha, Pozor, změna!, nebo dalších her s pravidly vyžadujícími reakci na signál. Po pohybové aktivitě provádí krátké dechové cvičení (např. pomalé nádechy a výdechy), vedenou relaxaci nebo vizualizaci pro zklidnění těla i mysli.
Učivo:
Cvičební polohy a techniky cvičení:
- základní cvičební polohy
- techniky cvičení pro konkrétní zdravotní oslabení a prevence
Pohybový režim:
- pravidelné pohybové aktivity
- psychomotorické hry a cvičení
Zlepšení mobility a flexibility:
- strečink
- jóga
Cvičení pro posílení svalů:
- cvičení s odporovými pásy, činkami, medicinbalem
- posilování specifických svalových skupin
Jemná motorika:
- cviky na prsty, dlaně, pěsti
- otáčení rukou (dlaň, hřbet ruky)
Koordinace pohybu:
- koordinace oko–ruka (noha)
- koordinace pohybu končetin
Spolupráce a hry:
- spolupráce ve hře
- koncentrační a postřehové hry
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-CSP-001-110-001 Pečovat o své tělo a svůj zevnějšek.
- CZA-TEV-001-110-001 Uplatňovat přiměřené aplikované pohybové aktivity odpovídající aktuálnímu zdravotnímu stavu.
- CZA-TEV-001-110-005 Podílet se na pohybových činnostech s doporučenými a dostupnými sportovními pomůckami přizpůsobenými pro jeho optimální zapojení.
- CZA-TEV-001-110-006 Podílet se na pohybových aktivitách spolu s ostatními žáky a vnímat význam pohybových aktivit pro zdraví.
- CZA-TEV-001-110-008 Provádět relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové aktivity.