Zdokonalovat základní pohybové činnosti spolu s ostatními žáky.

CZA-TEV-001-106-006

Komentář:

Očekávaný výsledek učení motivuje žáka ke zlepšování jeho pohybových dovedností. Žák je veden k vnímání vlastního těla, k posilování oslabených částí těla pomocí jednoduchých zdravotních, pohybových a posilovacích aktivit a ke zkvalitňování mobility a koordinace. Učí se také využívat relaxační a uvolňovací techniky.

Příklady aktivit:

Žák volí sportovní oblečení a připravuje se na pohybovou aktivitu. Prakticky vyzkouší, jaké oblečení a obuv jsou vhodné pro různé druhy pohybu (např. běhání, hry, cvičení v tělocvičně). Učitel může připravit módní přehlídku sportovního oblečení, kde děti diskutují o vhodnosti a nevhodnosti jednotlivých částí výstroje.

Žák ve skupině před začátkem hry nebo cvičení provede jednoduchou rozcvičku, zahrnující základní protahovací cviky — natahování paží, nohou, krku a trupu. Učitel vede žáky krok po kroku, vysvětluje správné držení těla a dýchání.

Žák se zapojuje do aerobních her na honěnou v různých variantách s různými pravidly (např. honěná se zastavením, honěná s předáváním žetonku). Učí se zapojit do hry s ohledem na své schopnosti a respektovat prostor i ostatní.

Žák provádí jednoduché pozice jógy přizpůsobené věku a typu postižení, například pozice kočky, psa hlavou dolů nebo stromu. Cviky vedou k protažení a uvolnění svalů, zároveň rozvíjejí koncentraci a vnímání těla.

Žák provádí cvičení na posílení svalů s pomůckami i bez pomůcek. Používá lehké míčky, míče na sezení nebo thera-bandy pro jednoduché posilování rukou, nohou a trupu. 

Žák je motivován k pohybu v běžném životě (např. chození pěšky na krátké procházky, jednoduché cviky doma).

Žák hraje pohybové hry vyžadující spolupráci ve skupině, například Rybičky, rybičky, rybáři jedou, štafetové hry, honičky s předáváním předmětu nebo kolektivní skládání obrazců z těl. Zároveň rozvíjí koncentraci a postřeh pomocí her, jako jsou Cukr, káva, limonáda, Kuba řekl, Socha, Pozor, změna!, nebo dalších her s pravidly vyžadujícími reakci na signál. Po pohybové aktivitě provádí krátké dechové cvičení (např. pomalé nádechy a výdechy), vedenou relaxaci nebo vizualizaci pro zklidnění těla i mysli.

Učivo:

Cvičební polohy a techniky cvičení:

  • základní cvičební polohy
  • techniky cvičení pro konkrétní zdravotní oslabení a prevence

Pohybový režim:

  • pravidelné pohybové aktivity
  • psychomotorické hry a cvičení

Zlepšení mobility a flexibility:

  • strečink
  • jóga

Cvičení pro posílení svalů:

  • cvičení s odporovými pásy, činkami, medicinbalem
  • posilování specifických svalových skupin

Jemná motorika:

  • cviky na prsty, dlaně, pěsti
  • otáčení rukou (dlaň, hřbet ruky)

Koordinace pohybu:

  • koordinace oko–ruka (noha)
  • koordinace pohybu končetin

Spolupráce a hry:

  • spolupráce ve hře
  • koncentrační a postřehové hry

Vazby na další očekávané výsledky učení