Provádět relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové aktivity.

CZA-TEV-001-110-008

Komentář:

Očekávaný výsledek učení pomáhá žákovi přijímat a aktivně reagovat na aplikované tělesné aktivity a stimulace. Žák je veden pomocí speciálně terapeutických přístupů, jako jsou bazální stimulace, míčkování nebo HANDLE terapie, k uvědomování si vlastního těla a stimulaci jednotlivých oslabených částí těla. Upevňuje si správné fyziologické stereotypy a dokáže aktivně prožívat pohyb. Žák se zapojuje do cvičení na rozvoj rovnováhy, prostorové orientace, koordinace, vnímání rytmu, provádí cviky podporující prevenci a korekci oslabení. Aktivně se účastní bazální stimulace, míčkování, HANDLE přístupu, orofaciální stimulace, masáží. 

Příklady aktivit:

Žák během hry Přihořívá, hoří reaguje na povely „Přihořívá.“ (pohyb pomalý, opatrný) a „Hoří.“ (rychlý pohyb), díky čemuž trénuje rychlé změny tempa a rovnováhu.

Žák se orientuje v prostoru třídy a tělocvičny podle pokynů pedagoga, například „Nahoře.“, „Dole.“, „Vpravo.“, „Vlevo.“, „U okna.“ nebo „U dveří.“, a reaguje na ně pohybem nebo dotykem příslušného předmětu.

Žák provádí sérii tří po sobě jdoucích řetězových úkolů, například: „Vezmi míč, polož ho ke dveřím, postav se na značku.“. Aktivita rozvíjí schopnost sledovat instrukce a orientaci v prostoru.

Žák provádí cvičení doprovázená hudbou, při nichž se zapojuje do dynamických aktivit (např. tancování, rytmické cvičení) i relaxačních aktivit (např. pomalé pohyby v rytmu klidné hudby).

Žák využívá houpačku ke zklidnění a stimulaci vestibulárního aparátu. Houpe se na houpačce, což pomáhá uvolnit tělo a zlepšuje vnímání rovnováhy.

Učivo:

  • Pohybová a prostorová koordinace
  • Rovnováha
  • Sluchové, zrakové, taktilní vnímání rytmu
  • Orientace v prostoru
  • Zraková lokalizace
  • Individuální přístup u neuropsychických onemocnění
  • Osvojování základních termínů
  • Prevence a korekce oslabení
  • Denní režim z pohledu zdravotního oslabení
  • Soustředění na cvičení
  • Nevhodná cvičení (kontraindikace)
  • Masáže (zklidňující, povzbuzující, somatická stimulace)
  • Míčkování
  • Bazální stimulace
  • HANDLE přístup
  • U neuropsychických onemocnění je třeba omezení zvažovat individuálně

Vazby na další očekávané výsledky učení