Provádět relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a aplikované pohybové aktivity.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení pomáhá žákovi přijímat a aktivně reagovat na aplikované tělesné aktivity a stimulace. Žák je veden pomocí speciálně terapeutických přístupů, jako jsou bazální stimulace, míčkování nebo HANDLE terapie, k uvědomování si vlastního těla a stimulaci jednotlivých oslabených částí těla. Upevňuje si správné fyziologické stereotypy a dokáže aktivně prožívat pohyb. Žák se zapojuje do cvičení na rozvoj rovnováhy, prostorové orientace, koordinace, vnímání rytmu, provádí cviky podporující prevenci a korekci oslabení. Aktivně se účastní bazální stimulace, míčkování, HANDLE přístupu, orofaciální stimulace, masáží.
Příklady aktivit:
Žák během hry Přihořívá, hoří reaguje na povely „Přihořívá.“ (pohyb pomalý, opatrný) a „Hoří.“ (rychlý pohyb), díky čemuž trénuje rychlé změny tempa a rovnováhu.
Žák se orientuje v prostoru třídy a tělocvičny podle pokynů pedagoga, například „Nahoře.“, „Dole.“, „Vpravo.“, „Vlevo.“, „U okna.“ nebo „U dveří.“, a reaguje na ně pohybem nebo dotykem příslušného předmětu.
Žák provádí sérii tří po sobě jdoucích řetězových úkolů, například: „Vezmi míč, polož ho ke dveřím, postav se na značku.“. Aktivita rozvíjí schopnost sledovat instrukce a orientaci v prostoru.
Žák provádí cvičení doprovázená hudbou, při nichž se zapojuje do dynamických aktivit (např. tancování, rytmické cvičení) i relaxačních aktivit (např. pomalé pohyby v rytmu klidné hudby).
Žák využívá houpačku ke zklidnění a stimulaci vestibulárního aparátu. Houpe se na houpačce, což pomáhá uvolnit tělo a zlepšuje vnímání rovnováhy.
Učivo:
- Pohybová a prostorová koordinace
- Rovnováha
- Sluchové, zrakové, taktilní vnímání rytmu
- Orientace v prostoru
- Zraková lokalizace
- Individuální přístup u neuropsychických onemocnění
- Osvojování základních termínů
- Prevence a korekce oslabení
- Denní režim z pohledu zdravotního oslabení
- Soustředění na cvičení
- Nevhodná cvičení (kontraindikace)
- Masáže (zklidňující, povzbuzující, somatická stimulace)
- Míčkování
- Bazální stimulace
- HANDLE přístup
- U neuropsychických onemocnění je třeba omezení zvažovat individuálně
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZA-TEV-001-106-001 Podílet se na zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových aktivit odpovídajících aktuálnímu zdravotnímu stavu.
- CZA-TEV-001-106-005 Realizovat se v pohybových činnostech za pomoci upravených didaktických a sportovních pomůcek.
- CZA-TEV-001-106-006 Zdokonalovat základní pohybové činnosti spolu s ostatními žáky.
- CZA-TEV-001-106-008 Reagovat na relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a usilovat při nich o správné držení těla.