Přednášet říkanky a básně.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede k uvědomělému soustředění a podporuje rozvoj výrazových a komunikačních dovedností. Žák se učí reprodukovat text, dramatizovat jeho obsah a pracovat s hlasem, intonací i výrazem obličeje. Rytmizuje slova, doplňuje je podle smyslu a využívá vhodné nástroje (včetně počítačových programů) k podpoře čtenářského výkonu.
Příklady aktivit:
Žák vidí obrázek postavy z příběhu nebo slyší krátkou větu (např. „Pepa ztratil balonek.“) a zeptá se: „Jak se asi Pepa cítí?“. Poté danou emoci vyjádří mimikou. Žáci se střídají a zkoušejí napodobit výraz smutku, radosti, překvapení apod.
Žák slyší jednoduchou větu neutrálním hlasem (např. „Mám nový sešit.“) a opakuje ji různými způsoby – radostně, smutně, vesele, rozzlobeně. Cvičení posiluje porozumění tónu hlasu a jeho významu.
Žák doplňuje vynechané slovo ve známé říkance s odpovídajícím rytmem a intonací. Například: „Vařila myšička kašičku na zeleném…?“ Žák odpoví: „…rendlíčku“. Cvičení lze doplnit o tleskání nebo použití hudebních nástrojů.
Učivo:
- Recitace
- Dramatizace
- Využití digitálních technologií při práci s textem