Podílet se na rozvoji vztahů s druhými osobami.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel nacvičuje se žáky základní pravidla společenského chování, jako jsou pozdrav, poděkování, omluva a požádání o pomoc.
Procvičuje se žáky způsoby chování v různých modelových situacích z každodenního života (např. jak pozvat kamaráda ke hře, koupit si jednoduchou věc, pustit v dopravním prostředku sednout dítě nebo staršího člověka). Tyto situace následně žáci zkoušejí i v reálném prostředí.
Trénuje se žáky udržování očního kontaktu při konverzaci, používání výrazů obličeje a gest vyjadřujících naslouchání a přátelský postoj (např. úsměvy, přikyvování).
Vede žáky k pochopení, že každý komunikuje jinak, má různé potřeby a tempo práce, a učí je vzájemné trpělivosti, sledování a čekání na sebe navzájem.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák pozdraví spolužáky, učitele, asistenta a další osoby, když vejde do třídy nebo jiné místnosti, a to slovem, větou, zvukem, gestem, pohybem či jinou formou, kterou aktuálně ovládá. Odpovídá na pozdravy a reaguje na oslovení druhých.
- Počká, až druhý domluví, a sleduje druhé při komunikaci.
- Zvládá jednoduché formy komunikace i mimo prostor školy v běžných každodenních situacích (např. při nákupu, při příchodu do čekárny u lékaře nebo při cestování v MHD).
- Aktivně nabízí nebo přijímá pomoc (např. podá spadlý předmět, podrží dveře, rozdá pomůcky spolužákům) a poděkuje, když mu někdo pomůže.
- Projevuje pozitivní emoce ve vztazích s ostatními (např. směje se při hře, tleská nebo slovně oceňuje ostatní).