Přispívat k demokratické kultuře ve třídě.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žáci dosahují v oboru Člověk a jeho svět, Člověk, jeho osobnost a svět práce, Člověk a společnost, Umění a kultura.
Učitel naplňuje výstupy pomocí praktických činností, vizuálních pomůcek, modelováním situací a postupným vedením k samostatnosti. Klade důraz na jednoduchost, strukturovanost a pozitivní posilování.
Učitel vede žáky ke vzájemné pomoci, ohleduplnosti, zdravení a vyjádření pocitu v dané chvíli a situaci. Vytváří bezpečné a přátelské prostředí, ve kterém se žáci cítí být součástí kolektivu a učí se demokratickým principům v praxi.
Příklady aktivit:
Žák si prostřednictvím modelových situací osvojuje základní sociální dovednosti (pozdrav, poděkování, pomoc, omluva, nabídka). Například: přijdu do třídy a pozdravím. Někdo upustí pastelku – podám mu ji. Kamarád je smutný – zeptám se, co se stalo.
Žák aktivně naslouchá nebo sleduje pohádky s poučením (např. O pasáčkovi a vlkovi – téma pravdomluvnosti nebo O Červené karkulce – téma pomoci druhému). Následuje diskuse: „Kdo se choval hezky?“, „Proč?“, „Co bych udělal já?“.
Žák projevuje žádoucí chování a za své úsilí získává pochvalu nebo symbolické odměny – smajlíky, razítka nebo samolepky.
Žák při ranním kruhu rozvíjí schopnost budování komunity, vzájemného respektu a naslouchání druhým.
Žák se spolužáky ve třídě komentuje práce s důrazem na pozitivní zpětnou vazbu při organizované galerii.
Hodnoty:
- Sdílené poznání
- Důstojný život