Upozornit vhodným způsobem na osobní problém.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel zařazuje do komunikace se žáky situace, kdy mají za úkol vyjádřit problém (např. „Je mi zima.“, „Mám hlad.“, „Necítím se dobře.“).
Pro žáky s obtížemi ve verbální komunikaci používá vizuální pomůcky, jako jsou fotografie, barevné obrázky, piktogramy nebo jednoduché obrysové obrázky.
Nacvičuje se žáky fráze nebo gesta k vyjádření problému (např. „Potřebuji…“, „Nevím…“, „Prosím o pomoc.“, „Poraď mi, jak…“).
Příležitostně do výuky zapojuje loutky nebo panenky, a společně se žáky tak nacvičuje sociální interakce, při kterých řeší jednoduché problémy (např. ztracený batoh, rozlitý nápoj nebo strach ze tmy).
Při komunikaci používá učitel anebo asistent karty s obrázky běžných problémů (hlad, bolest, strach, únava).
Žáky učí požádat o pomoc, trénují základní fráze a vhodnou formu vyjadřování nebo gesta.
Učitel při komunikaci se žáky využívá situace, kdy mohou dávat najevo nepohodu nebo problém, případně kdy tyto stavy dokážou rozpoznat. Pracuje přitom jak se slovy, tak se symboly.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák využívá gesta nebo mimiku k vyjádření nepohodlí (např. ukazuje na část těla, která ho bolí).
- Vyjadřuje jednoduchá slova nebo věty (např. „Bolí mě…“, „Mám hlad.“, „Potřebuji pomoc.“). K vyjádření problému využívá komunikační pomůcky – piktogramy, komunikační karty nebo gesta.
- Poděkuje za nabídnutou pomoc.
- Přivolá učitele nebo jinou dospělou osobu jednoduchým způsobem (např. přistoupí k učiteli a ukáže na sebe nebo situaci, zavolá pomoc při problému ve třídě).
- Dokáže vyjádřit odpověď (verbálně nebo neverbálně) na otázku „Co se stalo?“.
- Přizná, že něco ztratil nebo rozbil, a hledá pomoc při řešení problému.