Orientovat se na číselné ose.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka ke schopnosti orientovat se na číselné ose. Zaměřuje se na hlubší porozumění číslům, jejich vlastnostem a posloupnostem mezi nimi, včetně základních operací jako sčítání a odčítání. Cílem je rozvinout numerickou gramotnost, která tvoří základ pro další matematické dovednosti a řešení každodenních situací.
Příklady aktivit:
Žák se pohybuje po velké číselné ose vytvořené na zemi pomocí malířské pásky a velkých čísel napsaných na listech. Pokládá při tom na osu předměty nebo čísla a podle zadaného počtu kroků postupuje vpřed nebo vzad, aby zjistil výsledné číslo.
Žák modeluje číselnou osu pomocí různých materiálů, například lepicí pásky, špejlí nebo provázku, a tím si vytváří vlastní číselnou osu k lepšímu pochopení číselné posloupnosti.
Žák hází kostkou a při pohybu po číselné ose, určí počet kroků a vykročí o daný počet políček na ose. Následně slovně vyjádří, na jakém čísle se zastavil a jaký byl výchozí bod.
Žák procvičuje sčítání a odčítání tím, že na číselné ose vykonává kroky vpřed (sčítání) nebo vzad (odčítání) podle instrukcí učitele nebo vyhodnocuje výsledky svých pohybů.
Učivo:
- Číselná řada po 10 v oboru do 100
- Orientace na číselné ose v oboru do 100
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- MAA-MAT-001-106-002 Orientovat se na ploše a v prostoru s využitím pojmů na začátku – na konci, nahoře – dole, pod – nad, před – za, nahoře – dole, vpředu – vzadu, vlevo – uprostřed – vpravo.
- MAA-MAT-001-106-003 Tvořit skupiny o daném počtu prvků a porovnávat jejich množství.
- MAA-MAT-001-106-004 Řadit předměty zleva doprava podle jednoduchých kritérií.
- MAA-MAT-002-106-002 Číst, psát a prakticky využívat řadové číslovky do 10.