Orientovat se na číselné ose.

MAA-MAT-002-110-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede žáka ke schopnosti orientovat se na číselné ose. Zaměřuje se na hlubší porozumění číslům, jejich vlastnostem a posloupnostem mezi nimi, včetně základních operací jako sčítání a odčítání. Cílem je rozvinout numerickou gramotnost, která tvoří základ pro další matematické dovednosti a řešení každodenních situací.

Příklady aktivit:

Žák se pohybuje po velké číselné ose vytvořené na zemi pomocí malířské pásky a velkých čísel napsaných na listech. Pokládá při tom na osu předměty nebo čísla a podle zadaného počtu kroků postupuje vpřed nebo vzad, aby zjistil výsledné číslo.

Žák modeluje číselnou osu pomocí různých materiálů, například lepicí pásky, špejlí nebo provázku, a tím si vytváří vlastní číselnou osu k lepšímu pochopení číselné posloupnosti.

Žák hází kostkou a při pohybu po číselné ose, určí počet kroků a vykročí o daný počet políček na ose. Následně slovně vyjádří, na jakém čísle se zastavil a jaký byl výchozí bod.

Žák procvičuje sčítání a odčítání tím, že na číselné ose vykonává kroky vpřed (sčítání) nebo vzad (odčítání) podle instrukcí učitele nebo vyhodnocuje výsledky svých pohybů.

Učivo:

  • Číselná řada po 10 v oboru do 100
  • Orientace na číselné ose v oboru do 100

Vazby na další očekávané výsledky učení