Číst, psát a prakticky využívat řadové číslovky do 10.

MAA-MAT-002-106-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení navazuje na dovednosti získané při osvojování řazení předmětů a používání čísel v oboru do 10. Žák se učí porozumět významu řadových číslovek a vhodně je používat. Při jejich osvojování využívá především názorné a reálné situace, ve kterých může řadové číslovky uplatnit. Důraz je kladen na využitelnost v běžném životě – jak ve formě porozumění, tak pro vlastní aktivní využití.

Příklady aktivit:

Žák přiřazuje nebo zapisuje řadovou číslovku ke konkrétnímu předmětu v řadě (např. první autíčko, třetí pastelka, pátý domeček). Pracuje s obrázky, figurkami nebo reálnými předměty seřazenými za sebou.

Žák doplňuje zápis řadových číslovek modelováním tečky za číslicí (např. 1., 2., 3.) – tečku může vytvářet z plastelíny, kamínku, knoflíku apod., a umisťuje ji na správné místo se slovním doprovodem („To je první – jednička s tečkou“).

Žák seřazuje prvky za sebou (např. figurky, kostky, zvířátka), počítá je a určuje jejich pořadí pomocí řadových číslovek. Učitel pokládá otázky typu: „Který je třetí?“ / „Kdo je první ve frontě?“ / „Které autíčko je sedmé?“.

Žák si osvojuje číslovky prostřednictvím situací ze života:

  • řazení dětí ve frontě („Kdo je druhý ve frontě na svačinu?“)
  • umístění ve sportovním závodě („Kdo doběhl první, kdo byl třetí?“)
  • pořadí vagonů ve vláčku („Kolikátý je červený vagon?“)

Žák zapisuje a čte vhodně vybrané aktuální datum pomocí řadových číslovek (např. „Dnes je osmého května.“, zapisuje 8. 5.). Může si vytvořit část vlastního kalendáře, kde vyhledává konkrétní dny a zapisuje číslo s tečkou.

Učivo:

  • Řadové číslovky v oboru do 10

Vazby na další očekávané výsledky učení