Číst, psát a prakticky využívat řadové číslovky do 10.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení navazuje na dovednosti získané při osvojování řazení předmětů a používání čísel v oboru do 10. Žák se učí porozumět významu řadových číslovek a vhodně je používat. Při jejich osvojování využívá především názorné a reálné situace, ve kterých může řadové číslovky uplatnit. Důraz je kladen na využitelnost v běžném životě – jak ve formě porozumění, tak pro vlastní aktivní využití.
Příklady aktivit:
Žák přiřazuje nebo zapisuje řadovou číslovku ke konkrétnímu předmětu v řadě (např. první autíčko, třetí pastelka, pátý domeček). Pracuje s obrázky, figurkami nebo reálnými předměty seřazenými za sebou.
Žák doplňuje zápis řadových číslovek modelováním tečky za číslicí (např. 1., 2., 3.) – tečku může vytvářet z plastelíny, kamínku, knoflíku apod., a umisťuje ji na správné místo se slovním doprovodem („To je první – jednička s tečkou“).
Žák seřazuje prvky za sebou (např. figurky, kostky, zvířátka), počítá je a určuje jejich pořadí pomocí řadových číslovek. Učitel pokládá otázky typu: „Který je třetí?“ / „Kdo je první ve frontě?“ / „Které autíčko je sedmé?“.
Žák si osvojuje číslovky prostřednictvím situací ze života:
- řazení dětí ve frontě („Kdo je druhý ve frontě na svačinu?“)
- umístění ve sportovním závodě („Kdo doběhl první, kdo byl třetí?“)
- pořadí vagonů ve vláčku („Kolikátý je červený vagon?“)
Žák zapisuje a čte vhodně vybrané aktuální datum pomocí řadových číslovek (např. „Dnes je osmého května.“, zapisuje 8. 5.). Může si vytvořit část vlastního kalendáře, kde vyhledává konkrétní dny a zapisuje číslo s tečkou.
Učivo:
- Řadové číslovky v oboru do 10