Číst, psát a porovnávat čísla v oboru do 10.

MAA-MAT-002-106-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení rozvíjí u žáka znalost čísel a jejich propojení s množstvím prvků. Současně ho vede ke srozumitelnému zápisu čísel podle zadaného množství a v souvislosti s tím k rozvoji dovednosti porovnat čísla podle odpovídajícího množství, které zastupují. Učitel pomáhá žákovi rozpoznávat čísla v běžných denních situacích a podporuje jeho snahu s nimi pracovat.

Příklady aktivit:

Žák čte a zapisuje čísla ve vzestupné i sestupné číselné řadě v oboru do 10 (např. pomocí číslic na kartičkách, číselné osy nebo pracovního listu).

Žák doplňuje trojici po sobě jdoucích čísel – identifikuje chybějící číslo na začátku, uprostřed nebo na konci (např. __, 3, 4 / 2, __, 4 / 5, 6, __).

Žák porovnává čísla s využitím názorných pomůcek (např. kostky, předměty, obrázky). Při porovnávání používá pojmy více, méně, stejně.

Žák určuje počet prvků pomocí prstů, zásuvného počítadla, kostek, kuliček, pastelek apod. Postupně se učí používat zástupné grafické modely, například puntíky, čárky, vybarvené tvary, k vyjádření množství a jejich propojení s číslicemi.

Učivo:

  • Obor přirozených čísel od 0 do 10 
  • Budování početních představ v oboru do 10
  • Porovnávání čísel a množství
  • Přiřazování čísel k prvkům a naopak

Vazby na další očekávané výsledky učení