Číst, psát a porovnávat čísla v oboru do 10.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení rozvíjí u žáka znalost čísel a jejich propojení s množstvím prvků. Současně ho vede ke srozumitelnému zápisu čísel podle zadaného množství a v souvislosti s tím k rozvoji dovednosti porovnat čísla podle odpovídajícího množství, které zastupují. Učitel pomáhá žákovi rozpoznávat čísla v běžných denních situacích a podporuje jeho snahu s nimi pracovat.
Příklady aktivit:
Žák čte a zapisuje čísla ve vzestupné i sestupné číselné řadě v oboru do 10 (např. pomocí číslic na kartičkách, číselné osy nebo pracovního listu).
Žák doplňuje trojici po sobě jdoucích čísel – identifikuje chybějící číslo na začátku, uprostřed nebo na konci (např. __, 3, 4 / 2, __, 4 / 5, 6, __).
Žák porovnává čísla s využitím názorných pomůcek (např. kostky, předměty, obrázky). Při porovnávání používá pojmy více, méně, stejně.
Žák určuje počet prvků pomocí prstů, zásuvného počítadla, kostek, kuliček, pastelek apod. Postupně se učí používat zástupné grafické modely, například puntíky, čárky, vybarvené tvary, k vyjádření množství a jejich propojení s číslicemi.
Učivo:
- Obor přirozených čísel od 0 do 10
- Budování početních představ v oboru do 10
- Porovnávání čísel a množství
- Přiřazování čísel k prvkům a naopak
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJA-CAP-001-110-001 Číst všechna písmena abecedy.
- JJA-CAP-002-110-004 Psát číslice podle nápovědy či předlohy.
- MAA-MAT-002-110-001 Psát a používat čísla v oboru do 100, porovnávat čísla a množství.
- MAA-MAT-002-110-002 Numerovat po desítkách do 100 a po stovkách do 1000.
- MAA-MAT-003-110-004 Doplňovat údaje v jednoduché tabulce.