Rozkládat množství s názorem na dvě skupiny v oboru do 10.

MAA-MAT-002-106-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení prohlubuje u žáka porozumění při práci s čísly v oboru do 10. Žák prostřednictvím praktické manipulace s konkrétními předměty rozděluje celek na dvě části, porovnává velikost jednotlivých částí a zapisuje je pomocí čísel. Pro snadnější pochopení těchto činností využívá učitel názorné situace a manipulační pomůcky.

Příklady aktivit:

Žák manipuluje se skupinou 6–10 předmětů (např. kostky, kuličky, víčka), které nejprve tvoří jeden celek. Poté je rozděluje do dvou částí na jasně rozdělené ploše (např. krabice s přepážkou, barevně oddělené desky, dvě lavice nebo koberečky).

Žák umisťuje předměty do dvou vizuálně oddělených oblastí a vyslovuje počet v každé části (např. „Tady jsou čtyři, tady jsou dva.“). Používá pomůcky jako barevná pole, boxy nebo plochy s páskou.

Žák po rozdělení přiřazuje ke každé části kartičku s číslem nebo dané číslo sám zapíše. Může také vyslovit celou situaci: „Rozdělil jsem šest kuliček – čtyři jsou vlevo, dvě vpravo.

Žák zkouší více variant rozdělení stejného počtu předmětů (např. „5 = 2 a 3, 1 a 4, 0 a 5“).

Učivo:

  • Rozklad množství s názorem v oboru do 10

Vazby na další očekávané výsledky učení