Používat jednoduché obrázkové návody.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení prohlubuje u žáka praktické využití získané dovednosti čtení. Pomocí jednoduchých obrázkových návodů se učí postupovat správným způsobem, orientuje se v posloupnosti a návaznosti jednotlivých kroků. Používání těchto návodů vede žáka k větší samostatnosti a usnadňuje mu orientaci v čase i v prostoru. Tento výstup přispívá k praktickému uplatnění čtení v každodenních situacích.
Příklady aktivit:
Žák dostane jednoduchý obrázkový návod (např. jak si připravit chléb s máslem a sýrem). Sleduje jednotlivé obrázky a podle nich postupuje. Učitel klade otázky typu: „Co budeš dělat jako první? Co potom?“. Cílem je sledovat a dodržovat logický sled kroků.
Žák dostane obrázkový návod stavby z barevných stavebnicových kostek (např. LEGO, Duplo). Žák podle kroků skládá stavbu, přitom popisuje, co právě dělá: „Nejprve červenou, potom modrou kostku.“
Žák prochází školou podle učitelem vytvořené trasy z fotografií (chodba, šatna, umývárna, třída). Učí se určovat, co následuje, kam má jít dál, a popisuje cestu. Pracuje se s pojmy předtím – potom, vlevo – vpravo apod.
Žák pracuje v programu (např. interaktivní tabule nebo tablet), kde má za úkol seřadit jednotlivé kroky podle obrázků (např.: „Jak si čistit zuby“, „Jak zalít květinu“). Po splnění úkolu si společně s učitelem zkontroluje pořadí a slovně popíše jednotlivé kroky.
Učivo:
Procesní schémata:
- obrázkové schéma
- slovník kroků
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJA-CAP-001-106-002 Reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek.
- JJA-REV-001-106-003 Popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek.
- JJA-REV-001-106-005 Zprostředkovat jednoduchý příběh podle obrázku.
- MAA-MAT-001-106-002 Orientovat se na ploše a v prostoru s využitím pojmů na začátku – na konci, nahoře – dole, pod – nad, před – za, nahoře – dole, vpředu – vzadu, vlevo – uprostřed – vpravo.