Popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek.
Komentář:
Očekávaný výstup prohlubuje rozšiřování slovní zásoby a vnímání prostředí kolem sebe. Žák získává zkušenosti s popisem reálné věci nebo osoby. Učí se vybírat a hodnotit podstatné vlastnosti zobrazeného objektu či osoby a pomocí návodných otázek zprostředkuje viděnou realitu.
Příklady aktivit:
Žák jednoduchým způsobem popisuje viděnou věc, osobu nebo situaci.
Žák se učí zaměřovat na podstatné rysy, které charakterizují daný objekt (např. barvu, tvar, velikost, funkci, výraz tváře).
Žák podle připraveného modelu vět a systému popisu odpovídá na otázky jako: „Jak vypadá?“, „Co dělá?“, „Kde se nachází?“. Systém popisu určuje učitel a může být například: od nejdůležitějšího k méně podstatnému, zleva doprava, shora dolů, podle velikosti nebo podle pořadí částí těla či předmětů.
Žák se učí sledovat popis podle zadaného pořadí a podle toho tvořit ucelený popis (např. „Nejprve popíšu hlavu, potom tělo, pak ruce a nohy.“). Učitel může používat jednoduché vizuální pomůcky nebo osnovy pro strukturování popisu.
Učivo:
- Rozšiřování slovní zásoby
- Popis reálných osob a předmětů v blízkém okolí