Rozšiřovat pasivní i aktivní slovní zásobu pomocí účelné práce s obrázkovým materiálem a knihou.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k rozvoji pasivní i aktivní slovní zásoby, podporuje zájem žáka o obrazový materiál a knihu. Žák se postupně učí dovednostem, které jsou potřebné k aktivnímu čtení či prohlížení obrázků. Obrázky dokáže systematicky třídit, řadit podle posloupnosti děje či vyhledávat podle návodných otázek.
Příklady aktivit:
Žák si vybírá svou oblíbenou knihu nebo obrázkový materiál.
Žák třídí obrázky podle různých kritérií (např. postava, prostředí, roční období, emoce).
Žák odpovídá na jednoduché otázky učitele, například:
„Patří tento obrázek k příběhu?“
„Je na obrázku hlavní postava?“
„Děje se to v létě, nebo v zimě?“
Žák vyhledává obrázky podle pokynů učitele, například:
„Který obrázek ukazuje, co se stalo Janičce?“
Žák řadí obrázky podle posloupnosti děje (začátek – prostředek – konec).
Učivo:
- Třídění obrázků
- Přiřazování obrázků
- Vyhledávání obrázků
- Sociální čtení
- Návštěva knihovny
- Hra s mluvidly
- Obohacování slovní zásoby a nácvik nových slov
- Rytmizace slov
- Rozvoj fonematického sluchu