Měřit a porovnat vzdálenosti mezi předměty a délky předmětů.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k měření a porovnávání vzdáleností mezi předměty. Žák využívá měřidla a standardní i nestandardní jednotky délky k odhadu, měření a porovnávání. Například prostřednictvím krokování a měření určuje velikosti předmětů a vzdálenosti mezi nimi.
Příklady aktivit:
Žák měří délku a vzdálenosti pomocí provázku, pravítka, metru nebo svinovacího pásma. Porovnává délky různých předmětů v učebně nebo venku.
Žák odhaduje vzdálenost pomocí krokování nebo opakovaného pokládání latě. Učí se odhadovat a ověřovat délku vlastním tělem nebo dostupnými pomůckami.
Žák měří vzdálenost mezi stromy, délku lavičky, šířku branky nebo vzdálenost mezi dvěma spolužáky. Aktivita probíhá venku a rozvíjí schopnost odhadovat a porovnávat délky ve známém prostředí.
Žák nejprve odhadne délku vybraného předmětu (např. stolu, dveří, knihy), poté ji změří a porovná svůj odhad se skutečností. Tímto způsobem si buduje cit pro rozměry a propojuje praktické zkušenosti s matematickým myšlením.
Učivo:
- Měření délek předmětů
- Měření vzdálenosti mezi předměty
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- MAA-MAT-001-106-001 Orientovat se v pojmech všechno – nic, hodně – málo, malý – velký, dlouhý – krátký, stejně – více – méně, větší – menší.
- MAA-MAT-001-106-002 Orientovat se na ploše a v prostoru s využitím pojmů na začátku – na konci, nahoře – dole, pod – nad, před – za, nahoře – dole, vpředu – vzadu, vlevo – uprostřed – vpravo.
- MAA-MAT-002-106-007 Využívat matematické dovednosti v praxi.
- MAA-MAT-003-106-004 Používat základní jednotky délky a hmotnosti – metr, kilogram.