Orientovat se v pojmech všechno – nic, hodně – málo, malý – velký, dlouhý – krátký, stejně – více – méně, větší – menší.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k rozlišování a vhodnému používání množstevních a kvalitativních pojmů a rozvíjí jeho schopnost popsat skupinu předmětů v jeho okolí. Učitel vybírá vhodné skupiny předmětů v okolí žáka, čímž podporuje jeho orientaci a bezpečné vnímání nejbližšího prostoru.
Příklady aktivit:
Žák používá reálné předměty (např. přírodniny, stavebnici, korálky, víčka) k rozlišování pojmů všechno – nic, hodně – málo. Například třídí předměty do nádob a přiřazuje je k pojmům „hodně“, „málo“, „všechno“ nebo „nic“.
Žák přiřazuje předměty podle tvaru, velikosti a množství. Například třídí kaštany, žaludy či fazole podle tvaru nebo dřevěné kostky podle barvy.
Žák porovnává předměty podle velikosti a délky, určuje, které jsou velké – malé, dlouhé – krátké. Například porovnává jablka podle velikosti nebo třídí kořenovou zeleninu podle délky.
Žák vizuálně porovnává množství předmětů ve skupinách a určuje, kde je více, kde méně, nebo jestli je jich stejné množství. Například porovnává počet korálků nebo školních potřeb v různých skupinách.
Žák pracuje s jednoduchými obrázky, přiřazuje k nim pojmy malý – velký.
Žáci se řadí podle velikosti do řady a určují svou pozici z hlediska velikosti (např. větší – menší).
Žáci seskupují přírodniny do dvou nádob podle předložených kritérií a určují počet předmětů v jednotlivých skupinách (např. všechno – nic).
Učivo:
Orientace v množstevních a kvantitativních pojmech
- Všechno – nic
- Hodně – málo
- Malý – velký
- Dlouhý – krátký
- Stejně – více – méně
- Větší – menší