Provádět základní manuální operace při práci s jednoduchými materiály a pomůckami.

CPA-CSP-003-106-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na osvojení základních manuálních operací, které žák provádí při práci se základními technickými materiály, jako jsou přírodniny, papír, modelovací hmoty, textil, dřevo a plasty. Během procesu učení si žák nejprve osvojuje dílčí motorické úkony (s pomůckami i bez pomůcek), přičemž četným opakováním dochází k jejich postupnému zvládnutí. Po zvládnutí jednotlivých úkonů (např. otevření lepidla, nanesení lepidla, přiložení papíru na určené místo, přitlačení na lepený spoj) jsou tyto úkony spojovány do jednotlivých operací (např. lepení), které žák využívá při zpracování tradičních i netradičních materiálů.

Příklady aktivit:

Žák si vezme list papíru a jemně ho mačká do koule, čímž trénuje jemnou motoriku a sílu úchopu.

Žák trénuje trhání papíru na menší kousky, přičemž se učí správnou techniku.

Žák používá lepidlo v tyčince a nanáší ho na vyznačenou plochu na papíře. Následně přiloží papír na určené místo a jemně ho přitlačí, aby se správně přilepil. Tento úkol opakuje, aby si zvykl na jemnou manipulaci s materiály.

Žák používá bezpečné nůžky a učí se správně je roztáhnout a stisknout, aby přestřihl 2 cm široký proužek tvrdého papíru vyznačený širší linií. Po zvládnutí této dovednosti postupně přestřihuje i širší proužky papíru, kdy musí nůžky několikrát roztáhnout a stisknout.

Žák uštipuje malé kousky lehce tvarovatelné modelovací hmoty pro procvičení jemné motoriky.

Žák vykrajuje jednoduché tvary z keramické hlíny pomocí různých vykrajovátek, čímž rozvíjí přesnost a koordinaci rukou.

Učivo:

  • Základní motorické úkony
  • Manuální operace
  • Práce s jednoduchými materiály a pomůckami
  • Užití základních technik
  • Zpracování tradičních materiálů
  • Zpracování netradičních materiálů

Vazby na další očekávané výsledky učení