Orientuje se na svém těle, pojmenuje jeho části a zná jejich funkce.
DJT-TSB-000-PV1-001
![divider](/images/background.webp)
Komentář:
Schopnost vnímat své tělo a co nejpřesněji ovládat jeho jednotlivé části je základem pro veškerý pohyb. Podporujeme pozitivní vztah dětí k vlastnímu tělu a zaměřujeme jejich pozornost na děje, které v něm probíhají. Nabízíme činnosti, které vedou k vnímání sebe sama, k prohlubování znalostí o těle i k šetrnému a bezpečnému přístupu ke svému tělu. Pohybové hry a činnosti orientujeme na seznamování se s vlastním tělem, pojmenovávání jeho částí, včetně vzájemných vztahů a funkcí, i postupné rozeznávání detailů. Výsledky učení v tomto okruhu úzce souvisí s oblastí Dítě a jeho psychika.
Příklady
- Rozšiřujeme postupně slovní zásobu dětí při pojmenovávání částí těla (rameno, paže, loket, koleno, chodidlo, pata, názvy prstů, čelo, krk, břicho) a vnitřních orgánů (srdce, mozek, plíce, žaludek, střeva).
- Posuzujeme vzájemné vztahy mezi částmi vlastního těla dítěte (na hlavě máme uši, nos, pusu, oči, ale i tváře, čelo, bradu a rty; hlavu máme na krku).
- Při pohybových hrách a cvičeních podporujeme orientaci v tělesném schématu dítěte, vyzýváme k popisu i ke konkrétnímu označení (pravou rukou si chytni levé koleno; zavři oči a ukazováčkem se dotkni nosu; postav se na jednu nohu a řekni, na které stojíš).
- Využíváme písně a říkadla, skládačky a encyklopedie pro podporu znalostí o lidském těle.
- Nabízíme činnosti, které vedou k poznatkům o narození, růstu těla, jeho fungování a základních proměnách (zaznamenáváme výšku dětí a porovnáváme ji s minulým obdobím).