Opisovat písmena, která umí číst.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení umožňuje žákovi zaměřit se na vlastní písemný projev. Napomáhá k rozvoji vizuomotoriky. Žák si osvojuje elementární grafické dovednosti, vnímá a porovnává napsaný tvar písmene s předlohou.
Příklady aktivit:
Žák nejprve kreslí písmena ve vzduchu pomocí malíkové hrany ruky – napodobuje jejich tvar před tělem. Aktivitu provází říkanka (např. „Kreslíme písmenko, malujeme tělíčko“). Důraz je kladen na plynulý a široký pohyb celé paže.
Žák píše na papír formátu A3 velké tvary písmen nebo grafomotorické smyčky (např. vlnovky, spirály). Píše voskovkami, fixem nebo štětcem, čímž se podporuje volný pohyb a jistota tahu.
Žák staví pomocí plastelíny, provázků nebo dřívek tvar písmene, který pak prstem obkresluje. Následně se pokouší stejný tvar napsat s dopomocí učitele. Tato aktivita propojuje motorickou a vizuální složku psaní.
Učivo:
- Psychomotorické schopnosti
- Jemná motorika
- Grafomotorika
- Vizuomotorika
- Uvolňovací cvičení