Porovnává kulturní projevy, tradice a umělecká díla vlastní kultury i jiných kultur.

KKT-IDR-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • zařazuji aktivity, kde žáci sdílejí vlastní zkušenosti s tradicemi a kulturními projevy, a zároveň je povzbuzuji, aby se ptali spolužáků na jejich kulturní zvyklosti, tím si uvědomují kulturní rozmanitost ve své třídě
  • využívám zdroje, jako jsou dokumenty, filmy, knihy a hudba z různých kultur, aby se žáci mohli seznámit s různými způsoby života a uměleckými projevy, které nejsou součástí jejich každodenní zkušenosti
  • organizuji projektové aktivity, ve kterých žáci vyhledávají informace o kulturních zvycích, uměleckých dílech a tradicích jiných zemí a následně je porovnávají s vlastní kulturou
  • vedu exkurze nebo online návštěvy kulturních institucí (muzeí, galerií, divadel), aby se žáci setkali s různými formami umění a kulturních tradic a přemýšleli nad tím, jak jsou podobné nebo odlišné od jejich vlastní zkušenosti
  • povzbuzuji žáky, aby sledovali a sdíleli své postřehy o různých kulturních projevech v médiích nebo ve své komunitě, a následně diskutujeme o tom, jak tyto projevy odrážejí zvláštnosti jednotlivých kultur

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: kulturní povědomí a identita

  • Popíše konkrétní příklady kulturních projevů (jazyk, zvyky a tradice, umění, kulturní instituce, architektura, odívání, kulinářství, vyprávění příběhů).
  • Uvede příklady kulturních tradic, kulturních institucí a uměleckých děl ve svém okolí.
  • Vybere kulturní projevy, které jsou podle něj typické pro jeho vlastní kulturu, a ty, které považuje pro sebe za důležité.
  • Uvažuje nad významem umění a kultury pro svůj vlastní život.

Komponenta: respekt ke kulturní a umělecké rozmanitosti

  • Má povědomí o tom, že existuje mnoho různých kultur a lidé na světě mají různé zvyklosti, tradice a jazyky.
  • Zajímá se o různé projevy kultury a umění ve svém okolí i v médiích, zkoumá a porovnává jiné kultury prostřednictvím uměleckých děl (knih, pohádek, filmů atd.).
  • Dozvídá se o kulturních zvyklostech a tradicích svých spolužáků, nachází v nich společné znaky i rozdíly.
  • Je ohleduplný k tradicím a zvyklostem jiných kultur, pokud jsou odlišné od jeho vlastních.

Očekávané výsledky učení