Udržitelné prostředí
Udržitelné prostředí je průřezové téma, které je koncipované tak, aby vedlo žáka k pochopení složitosti vztahů člověka a životního prostředí na úrovni vlastních poznatků a zkušeností. Dává prostor pro utváření vztahu k životnímu prostředí (přírodnímu, sociálnímu, kulturnímu). Směruje žáka k aktivnímu přístupu a k činnostem podporujícím udržitelný život, a to jak v rámci školního prostředí, tak v jeho budoucím životě.
Cílem průřezového tématu je vybavit žáka dovednostmi a znalostmi, které mu umožňují vnímat, poznávat a jednat podle modelových příkladů tak, aby přispíval k udržitelnosti života na naší planetě, a to především v rovině osobní.
Specifický význam průřezového tématu je v ovlivňování osobnosti v rovině emocionální a volní. Učí pozorovat, citlivě vnímat důsledky jednání lidí, přispívá k osvojování si základních dovedností a návyků v přístupu k prostředí v každodenním životě. V maximální míře využívá přímé kontakty žáka s okolním prostředím. Žák se podílí na aktivitách, kde poznává základní přírodní zákonitosti a souvislosti, postavení člověka v přírodě a přispívá k vnímání estetických kvalit prostředí.
Očekávané výsledky učení jsou vzhledem k možnostem žáků formulované ve tvaru infinitivu, kterému předchází formulace: „Žák by měl“.