Zhodnotí využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- Uvede konkrétní příklady obnovitelných a neobnovitelných zdrojů surovin.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Obnovitelné a neobnovitelné zdroje surovin
Úvod (10 min)
- Učitel zahájí hodinu diskuzí: „Z čeho jsou vyrobeny věci kolem nás?“ a motivuje žáky uvádět předměty z ještě nejmenovaného materiálu.
- Brainstorming: Žáci vymýšlejí základní suroviny, které se využívají k výrobě uvedených předmětů.
- Rozdělení na obnovitelné a neobnovitelné zdroje – učitel nechá žáky odhadovat, zda jsou některé suroviny „nekonečné“ nebo zda se mohou vyčerpat.
Hlavní část (25 min)
- Žáci pracují ve skupinách a dostanou sadu obrázků nebo kartiček s různými surovinami (např. uhlí, ropa, dřevo, vítr, slunce, voda, železná ruda).
- Úkol: Roztřídit kartičky do kategorií obnovitelné a neobnovitelné a zdůvodnit svůj výběr.
- Každá skupina představí své třídění a ostatní mohou reagovat.
Závěr (10 min)
- Diskuze o důležitosti obnovitelných zdrojů a jejich využívání.
- Krátký kvíz – učitel promítá názvy surovin, žáci zvedají kartičky s „O“ (obnovitelné) nebo „N“ (neobnovitelné).
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Popíše environmentální dopady těžby a využití energetických surovin.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Environmentální dopady těžby a využití energetických surovin
Úvod (10 min)
- Učitel promítne dvě fotky: krásná příroda vs. důlní krajina po těžbě.
- Otázka: „Jaký rozdíl vidíte? Co způsobilo změnu?“ “Jaké jsou klady těžby?”
Hlavní část (25 min)
- Skupinová aktivita: Žáci dostanou různé scénáře těžby (ropa, uhlí, kovy) a hledají hlavní environmentální dopady (např. odlesňování, znečištění vody, změny v krajině, emise CO₂).
- Práce na plakátu: Každá skupina vytvoří „profil“ suroviny – jak se těží, jak se používá a jaké má dopady na životní prostředí.
- Skupiny prezentují svá zjištění, ostatní žáci dávají doporučení na úpravy.
Závěr (10 min)
- Společná debata: Jak můžeme snížit negativní dopady těžby a využívání surovin? Do jaké míry je snižování těžby žádoucí z hlediska udržení stávající kvality života?
- Reflexe: Co se dnes naučili? Které zjištění je nejvíc překvapilo?
Úroveň: Splněno
Popis:
- Identifikuje hlavní materiály a energetické suroviny používané v průmyslu a každodenním životě (např. fosilní paliva, kovy, plasty) a stručně popíše jejich složení.
- Popíše základní principy získávání a zpracování fosilních paliv a jejich využití včetně dopadů na životní prostředí.
- Vysvětlí spojitost mezi velikostí molekuly a teplotou varu na příkladech produktů průmyslového zpracování ropy a uvede jejich využití.
- Porovná užívání běžných paliv (fosilních a vyráběných) jako zdrojů energie z pohledu efektu i udržitelnosti s obnovitelnými zdroji.
- Na základě dosavadních zjištění posoudí možnosti a výzvy budoucího využití možných pohonů automobilů (alternativních i fosilních).
- Na příkladu plastů popíše průběh zpracování od jejich zdroje po samotné využití a možnosti recyklace.
- Zmapuje stávající opatření pro udržitelné využívání materiálů a surovin (např. třídění, recyklace, používání obnovitelných zdrojů, snižování spotřeby) a navrhne možnosti rozšíření těchto opatření v ČR, v regionu či v místě svého bydliště.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Ilustrace
Žáci budou pracovat ve skupinách na přiřazení různých materiálů a energetických surovin (např. uhlí, ropa, solární energie, recyklovaný plast) k příslušným produktům (např. plastové obaly, elektronika, oblečení). Následně každá skupina prezentuje, jaký dopad má výroba a používání těchto produktů na životní prostředí a navrhne alternativy s menším dopadem. Zahrnou i přehled o tom, v jakých oblastech svého života přímo využívají dané materiály nebo energetické suroviny, a jak by přechod na alternativní ovlivnil jejich život.
Prezentace dopadu surovin: Každá skupina vytvoří prezentaci, ve které ukáže, jak výběr surovin ovlivňuje udržitelnost produktu. Prezentace by měla zahrnovat srovnání dopadů (např. uhlíková stopa, spotřeba vody, znečištění) různých surovin.
Návrh alternativ: Na základě získaných informací žáci navrhnou alternativní materiály nebo způsoby výroby, které by mohly snížit negativní dopady na životní prostředí. Tyto návrhy prezentují ve formě plakátu nebo digitální prezentace.
Reflexní eseje: Žáci napíší krátkou esej, ve které zhodnotí, jak jejich každodenní rozhodnutí (např. výběr produktů) mohou ovlivnit udržitelnost. Zaměří se na konkrétní příklady materiálů nebo surovin, o kterých se dozvěděli během aktivity.
Prezentace dopadu využívání surovin: Ilustrace by mohla ukazovat skupinu žáků prezentující grafy a diagramy, které srovnávají uhlíkovou stopu a další environmentální dopady výrobních materiálů.
Návrh alternativ: Grafické znázornění plakátu nebo slajdu v prezentaci, kde jsou uvedeny alternativní materiály nebo metody výroby s odhadem snížení negativních dopadů na životní prostředí.
Reflexní eseje: Vizualizace může zobrazovat žáka, který píše na počítači, s vyznačenými klíčovými myšlenkami nebo citacemi z textu, reflektujícími jeho pochopení udržitelnost.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Uvede příklady využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti.