Zhodnotí využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti.

CAP-CHE-003-ZV9-010
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Uvede konkrétní příklady obnovitelných a neobnovitelných zdrojů surovin.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Obnovitelné a neobnovitelné zdroje surovin

Úvod (10 min)

  • Učitel zahájí hodinu diskuzí: „Z čeho jsou vyrobeny věci kolem nás?“ a motivuje žáky uvádět předměty z ještě nejmenovaného materiálu.
  • Brainstorming: Žáci vymýšlejí základní suroviny, které se využívají k výrobě uvedených předmětů.
  • Rozdělení na obnovitelné a neobnovitelné zdroje – učitel nechá žáky odhadovat, zda jsou některé suroviny „nekonečné“ nebo zda se mohou vyčerpat.

Hlavní část (25 min)

  • Žáci pracují ve skupinách a dostanou sadu obrázků nebo kartiček s různými surovinami (např. uhlí, ropa, dřevo, vítr, slunce, voda, železná ruda).
  • Úkol: Roztřídit kartičky do kategorií obnovitelnéneobnovitelné a zdůvodnit svůj výběr.
  • Každá skupina představí své třídění a ostatní mohou reagovat.

Závěr (10 min)

  • Diskuze o důležitosti obnovitelných zdrojů a jejich využívání.
  • Krátký kvíz – učitel promítá názvy surovin, žáci zvedají kartičky s „O“ (obnovitelné) nebo „N“ (neobnovitelné).

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Popíše environmentální dopady těžby a využití energetických surovin.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Environmentální dopady těžby a využití energetických surovin

Úvod (10 min)

  • Učitel promítne dvě fotky: krásná příroda vs. důlní krajina po těžbě.
  • Otázka: „Jaký rozdíl vidíte? Co způsobilo změnu?“ “Jaké jsou klady těžby?”

Hlavní část (25 min)

  • Skupinová aktivita: Žáci dostanou různé scénáře těžby (ropa, uhlí, kovy) a hledají hlavní environmentální dopady (např. odlesňování, znečištění vody, změny v krajině, emise CO₂).
  • Práce na plakátu: Každá skupina vytvoří „profil“ suroviny – jak se těží, jak se používá a jaké má dopady na životní prostředí.
  • Skupiny prezentují svá zjištění, ostatní žáci dávají doporučení na úpravy.

Závěr (10 min)

  • Společná debata: Jak můžeme snížit negativní dopady těžby a využívání surovin? Do jaké míry je snižování těžby žádoucí z hlediska udržení stávající kvality života?
  • Reflexe: Co se dnes naučili? Které zjištění je nejvíc překvapilo?

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Identifikuje hlavní materiály a energetické suroviny používané v průmyslu a každodenním životě (např. fosilní paliva, kovy, plasty) a stručně popíše jejich složení.
  • Popíše základní principy získávání a zpracování fosilních paliv a jejich využití včetně dopadů na životní prostředí.
  • Vysvětlí spojitost mezi velikostí molekuly a teplotou varu na příkladech produktů průmyslového zpracování ropy a uvede jejich využití.
  • Porovná užívání běžných paliv (fosilních a vyráběných) jako zdrojů energie z pohledu efektu i udržitelnosti s obnovitelnými zdroji.
  • Na základě dosavadních zjištění posoudí možnosti a výzvy budoucího využití možných pohonů automobilů (alternativních i fosilních).
  • Na příkladu plastů popíše průběh zpracování od jejich zdroje po samotné využití a možnosti recyklace.
  • Zmapuje stávající opatření pro udržitelné využívání materiálů a surovin (např. třídění, recyklace, používání obnovitelných zdrojů, snižování spotřeby) a navrhne možnosti rozšíření těchto opatření v ČR, v regionu či v místě svého bydliště.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Ilustrace

Žáci budou pracovat ve skupinách na přiřazení různých materiálů a energetických surovin (např. uhlí, ropa, solární energie, recyklovaný plast) k příslušným produktům (např. plastové obaly, elektronika, oblečení). Následně každá skupina prezentuje, jaký dopad má výroba a používání těchto produktů na životní prostředí a navrhne alternativy s menším dopadem. Zahrnou i přehled o tom, v jakých oblastech svého života přímo využívají dané materiály nebo energetické suroviny, a jak by přechod na alternativní ovlivnil jejich život.

Prezentace dopadu surovin: Každá skupina vytvoří prezentaci, ve které ukáže, jak výběr surovin ovlivňuje udržitelnost produktu. Prezentace by měla zahrnovat srovnání dopadů (např. uhlíková stopa, spotřeba vody, znečištění) různých surovin.

Návrh alternativ: Na základě získaných informací žáci navrhnou alternativní materiály nebo způsoby výroby, které by mohly snížit negativní dopady na životní prostředí. Tyto návrhy prezentují ve formě plakátu nebo digitální prezentace.

Reflexní eseje: Žáci napíší krátkou esej, ve které zhodnotí, jak jejich každodenní rozhodnutí (např. výběr produktů) mohou ovlivnit udržitelnost. Zaměří se na konkrétní příklady materiálů nebo surovin, o kterých se dozvěděli během aktivity.

Prezentace dopadu využívání surovin: Ilustrace by mohla ukazovat skupinu žáků prezentující grafy a diagramy, které srovnávají uhlíkovou stopu a další environmentální dopady výrobních materiálů.

Návrh alternativ: Grafické znázornění plakátu nebo slajdu v prezentaci, kde jsou uvedeny alternativní materiály nebo metody výroby s odhadem snížení negativních dopadů na životní prostředí.

Reflexní eseje: Vizualizace může zobrazovat žáka, který píše na počítači, s vyznačenými klíčovými myšlenkami nebo citacemi z textu, reflektujícími jeho pochopení udržitelnost.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklady využívání materiálů a energetických surovin v kontextu udržitelnosti.