popíše některé důležité případy působení sil mezi tělesy a s využitím vlastních pozorování a experimentů i historického pohledu fyziky vysvětlí souvislost silového působení a změn pohybového stavu těles

CAP-FYZ-002-ZV9-004
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Pomocí analogového nebo digitálního siloměru změří velikost několika sil (např. tažnou sílu, kterou působí na předmět, gravitační sílu na zavěšené těleso,…). 

Nalezne polohu těžiště vybraných plochých těles pomocí olovnice, odhadne polohu těžiště u dalších vybraných těles (např. člověk, hrnek, kladivo,…). Slovně vysvětlí, jak a proč se změní jeho postoj, pokud má na zádech těžký batoh, v ruce těžkou tašku apod. 

Vysvětlí a předpoví, jak se změní pohyb v důsledku působení sil (např. u fotbalového míče a různých herních situací, při pohybu auta,…).  

Vysvětlí princip airbagu, deformačních zón v autě, bezpečnostních pásů, cyklistické helmy apod. v souvislosti s Newtonovými zákony. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou Těžiště ČR. Aktivita je vhodná do běžné hodiny, ale lze ji použít jako laboratorní práci nebo např. dobrovolný úkol. Žáci během aktivity najdou pomocí olovnice těžiště mapy České republiky (nalepené např. na kartonu nebo čtvrtce). Zjištěné místo porovnají s reálným těžištěm (geografickým středem) ČR.