Popíše a předvede použití sil a tlaku v konkrétních praktických aplikacích (páka, kladka, tlak v tekutinách, Archimédův zákon).

CAP-FYZ-002-ZV9-005
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Uvědomuje si, že existují pomůcky, které dokáží znásobit sílu člověka (kleště, nůžky, otvírák, klíč na matice, …).
  • Uvede konkrétní nástroje, které mají špičku nebo ostří.
  • Popíše konkrétní situace, kdy se zvíře, člověk nebo dopravní prostředek boří do sněhu nebo bláta, a uvědomí si, jak se tomu dá zabránit.
  • Ze zkušenosti uvede příklady těles, která plavou nebo se potápí.
  • Ví, že se pro správnou funkci musí nafukovat pneumatiky, míč, lehátko, … atd.

 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita uvádí do tématu vlastnosti kapalin, ilustruje indikátor “ze zkušenosti uvede příklady těles, která plavou nebo se potápí”. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • U konkrétních pomůcek identifikuje páku.
  • Vyzkouší, jak souvisí deformace nebo proniknutí nástroje do materiálu s dotykovou plochou.
  • Seznámí se s hustotou jako fyzikální veličinou, její značkou, jednotkou a způsobem určení.
  • Vyzkouší, která tělesa ve vodě plavou a která se potopí.
  • Seznámí se s tlakem jako fyzikální veličinou, jeho značkou, jednotkou a měřidlem.
  • Uvede příklady, kde s tlakem člověk setkává v běžném životě (tlaková níže a výše, tlakování pneumatik, tlak krve, …).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity zkoumají, jak to zařídit, aby modelína plavala a uvezla zátěž. Výsledky zkoumání aplikují na princip reálných lodí.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Na konkrétním zařízení ukáže princip páky.
  • Předvede a zdůvodní, proč mají některé nástroje ostrou špičku nebo ostří, tedy co nejmenší dotykovou plochu, a proč je v jiných situacích žádoucí dotykovou plochu zvětšit.
  • Uvede příklady těles, která se ve vodě potopí a která budou plavat, a vysvětlí souvislost s hustotou tělesa a vody. 
  • Uvede příklady praktického použití sníženého nebo zvýšeného tlaku.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou, ve které žáci objeví/ověří souvislost hustoty tělesa s tím, zda ve vodě těleso plave nebo se potopí.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Předvede použití sil a tlaku v konkrétních praktických aplikacích.