Popíše a předvede použití sil a tlaku v konkrétních praktických aplikacích (páka, kladka, tlak v tekutinách, Archimédův zákon).

CAP-FYZ-002-ZV9-005

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Uvědomuje si, že existují pomůcky, které dokáží znásobit sílu člověka (kleště, nůžky, otvírák, klíč na matice, …).
  • Uvede konkrétní nástroje, které mají špičku nebo ostří.
  • Popíše konkrétní situace, kdy se zvíře, člověk nebo dopravní prostředek boří do sněhu nebo bláta, a uvědomí si, jak se tomu dá zabránit.
  • Ze zkušenosti uvede příklady těles, která plavou nebo se potápí.
  • Ví, že se pro správnou funkci musí nafukovat pneumatiky, míč, lehátko, … atd.

 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita uvádí do tématu vlastnosti kapalin, ilustruje indikátor “ze zkušenosti uvede příklady těles, která plavou nebo se potápí”. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • U konkrétních pomůcek identifikuje páku.
  • Vyzkouší, jak souvisí deformace nebo proniknutí nástroje do materiálu s dotykovou plochou.
  • Seznámí se s hustotou jako fyzikální veličinou, její značkou, jednotkou a způsobem určení.
  • Vyzkouší, která tělesa ve vodě plavou a která se potopí.
  • Seznámí se s tlakem jako fyzikální veličinou, jeho značkou, jednotkou a měřidlem.
  • Uvede příklady, kde s tlakem člověk setkává v běžném životě (tlaková níže a výše, tlakování pneumatik, tlak krve, …).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci v rámci aktivity zkoumají, jak to zařídit, aby modelína plavala a uvezla zátěž. Výsledky zkoumání aplikují na princip reálných lodí.

Ilustrace

Název ilustrace:

Tlak

Odkaz:

Krátký textový popis:

Účelem ilustrace je na základě fotografií ilustrujících situace z běžného života určit, kde se využívá pro snížení deformačních účinků síly zvětšení plochy, na kterou působí síla, a kde se pro zvýšení deformačních účinků síly využívá zmenšení plochy, na kterou síla působí. Na základě tohoto poznatku pak chápe význam pojmu tlak. Následně po seznámení se vzorcem pro výpočet tlaku a jeho jednotkou je cílem vypočítat tlak v jednoduchých situacích a umět odhadnout, zda bude tlak v daných situacích větší či menší.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Na konkrétním zařízení ukáže princip páky.
  • Předvede a zdůvodní, proč mají některé nástroje ostrou špičku nebo ostří, tedy co nejmenší dotykovou plochu, a proč je v jiných situacích žádoucí dotykovou plochu zvětšit.
  • Uvede příklady těles, která se ve vodě potopí a která budou plavat, a vysvětlí souvislost s hustotou tělesa a vody. 
  • Uvede příklady praktického použití sníženého nebo zvýšeného tlaku.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

OVU ilustrujeme aktivitou, ve které žáci objeví/ověří souvislost hustoty tělesa s tím, zda ve vodě těleso plave nebo se potopí.

Ilustrace

Název ilustrace:

Přetlak, podtlak

Odkaz:

Krátký textový popis:

Účelem ilustrace je na základě fotografií ilustrujících situace z běžného života určit, kde se využívá přetlak a kde podtlak. Na základě tohoto poznatku pak žák dokáže vysvětlit některé další jevy ze svého okolí.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Předvede použití sil a tlaku v konkrétních praktických aplikacích.